Thursday, March 19, 2009

Mengapa buat maksiat dalam TANDAS?

gambar di atas hanyalah hiasan, kalo mau marah jgn tgk TV @ jajan coz yg itu lagi real punyer (jangan marah k :)


Cikgu Amar sedang mengajar bahasa Melayu dalam kelas Tingkatan 5 Raya, beliau meminta pelajarnya memberi pendapat masing-masing tentang tajuk "Mengapa remaja melakukan maksiat dalam tandas awam".

Hanim: Pada pendapat saya remaja yang sanggup melakukan maksiat dalam tandas awam terdiri daripada golongan yang tidak berkemampuan menyewa hotel.

Azwan: Saya tidak bersetuju, kerana ada dikalangan mereka yang berkemampuan pun masih membuat maksiat di tempat sebegitu.

Alin: Mengikut firasat tok guru saya... mereka ni kelam kabut hingga tidak sempat mencari hotel atau tempat yang lebih sesuai dan yang paling penting mereka ni cetek tentang pengetahuan agama.

Bob: Saya tidak setuju cikgu bila Alin kata remaja itu cetek tentang pengetahuan agama..

Alin: Kenapa pulak? Bukankah mereka yang sanggup melakukan perbuatan sekeji itu cetek tentang agama dan tidak tahu menghayatinya.

Cikgu Amar: (Bertanya kepada Bob) Kenapa kamu tidak setuju dengaan pendapat Alin tadi?

Bob: Sebenarnya mereka sangat arif tentang agama. Sebab mereka tahu malaikat tidak masuk tandas dan jika mereka melakukan maksiat dalam tandas malaikat tidak dapat menulis amalan buruk yang mereka lakukan.

Cikgu Amar: (Dalam hati) Rosak murid aku sorang ni!

---------
MORAL:

Binatang pun tidak membiang di tempat dia membuang najis. Jauhilah maksiat dan jangan mempersendakan Islam. Malaikat tidak perlu masuk tandas, atau hotel atau rumah untuk mencatat amalan buruk seseorang manusia.

Artikel ini adalah sumbangan senol, seorang warga Megasutra.

18 comments:

khaLifah feDi [ THE PEIN ] said...

kitew kn manusia yg pelik yg dilrg tuelah ske dibuat emm...

wana said...

adoiyaiii.. tergelak besat mak baca n3 kamu ni noks.. haha

eDrYaNa said...

i pn stuju dat dorang ni mmg xde duit tok sewa budget hotel skalipun..

p/s: mmg byk kes camni..ni pn i mmg tgh dok wat kes dirogol(kes suke sama suke actually) di tandas awak di tasik S*** A***...

fahmi latiff said...

takutla.. baca artikel ni.....

sutera putih said...

ish4x,,,

Moon said...

dah selalu bce cter nih.
salam kenal..tomen3 kitew eh?

♥ cik intanurulfateha ♥ said...

.ngeee~
.take a room lor :P

Monkey D Luffy said...

ye ker malaikat tak masuk tandas?

nephronx said...

style2..
tp xkire kt mane pn kite ade..
kne igt gak, Dia memerhati kite..

mademoiselle azieshakespeare said...

kena bagi ceramah agama banyak2
(tapi bukan secara formal, org tak minat.. org takut nak datang..)

irbika said...

Astagfirullahalazim... jauhkan lah kita dari terikut untuk memcuba sesuatu yang dilaknat Allah SWT

Signorina Syima said...

rosak betul budak bob tu... apadaaa...

Babyjane[The Juliet] said...

hahaha mcm2
:)

kirana said...

Mmg rosak? Tapi salah siape?

pink_butterfly said...

isk3...

suda rosak anak murid itu...


hik3

sirNik said...

salam..

cerita penuh moral..moga anda mendapat pahala kerana berkongsi cerita ini

Shitsurei shimashita said...

kftp@ tp 1
tul tu chief, weird & strange

wana~
laharrr punye jantan (murid)

erdYana~
tp nak buat gak..kalo pompuan & lelaki logik ngak, tp kalo cik gaiya ontahlah..

fahmi latiff~
seram dan meremangkan...lalala

sutera putih~
lama tak dgr cite, apa khabar?

moon~
salam perkenalan kita..makasih sudi dtg umah kita.

cik intan~
take a room and do it the room????

d luffy~
everywhere dia ader..tu kat 2 belah bahu tu.

nephronx~
Sesungguhnya Allah Maha Kuasa

azieshakespeare~
yalah, byk teriak jer tp penghayatan walak.

irbika~
Insyallah. Amin.

signorina syima~
termasuklah rosak pendengaran.

babyjane~
mcm2 ada skrg-liberalization wo ;P

kirana~
salah semua salah.. leh kah gitu?

cik yan @ rerama
jd mo kita ampai2 dia ka? kasi ikat sama dia..hehehehe :)

sirNik
salam Sir~ semoga kita dpt pengajaran dari cite ini. Skrg mo dakwah kna sinis.

vidadarisakura said...

malaikat nda masuk tandas!
haha