Tuesday, March 10, 2009

CITA- cita -CINTA

Seorang guru meminta murid-muridnya memperkenalkan diri sekaligus memberitahu tentang cita-cita mereka.

Abu berdiri dan berkata, "Nama saya Abu bin Dolah. Bila besar nanti saya ingin jadi juruterbang, jadi bolehlah saya pergi ke Australia, Eropah, Iraq dan sebagainya".

"Bagus Abu. Terima kasih. Siapa lagi?", tanya cikgu.

Seorang pelajar perempuan yang duduk di tepi berdiri dan berkata, "Nama saya Noni binti Samad. Kalau besar nanti, Noni nak jadi suri rumah tangga dan mempunyai anak-anak yang comel".
Justify Full
"Bagus. Jadi suri rumah tangga merupakan cita-cita yang mulia. Siapa lagi?".

Dengan bersemangat Seman berdiri dan berkata, "Saya Seman bin Leman, bila besar nanti saya bercita-cita untuk membantu Noni mencapai cita-citanya...".


MORAL:

Hidup ini perlu ada cita-cita barulah ia bermakna.

Artikel ini adalah sumbangan d_putra98, seorang warga Megasutra

31 comments:

Babyjane[The Juliet] said...

hahahah
:D

zaidi ali said...

Memang artikel disumbang d_putra ini kelihatannya sumbang di mata saya yang menyumbangkan komen mengenai seorang murid yang berkelakuan sumbang semasa menyumbangkan luahan cita-citanya untuk sama-sama menyumbangkan kepada kejayaan cita-cita Noni yang sememangnya sumbang sih!

kay said...

member aku masa dia kecil,cita2 dia nak jadi hang jebat..satu kelas gelak masa dia bagitau cikgu cita2 dia..

Ivy Metaga said...

hahahha..kelakar2..tapi kira cita2 gak tu..kuang2, kalau tul ada budak2 macam tu..memang advance lah otak diorg hahah..

caturist said...

"shitsurei shimashita"... lama dah tak baca humor yg macam ni..

Ringan sikit otak aku.. hehehe.

eDrYaNa said...

ekekeke..
biler baca artikel ni tingat zaman2 skolah dulu..
dulu kalu cikgu tnye cita2 nk jadik ape, antara jwpn glamer yg akan kite dgr ialah, CIKGU, DOKTOR, POLIS...hihi..

p/s: cita2 aku nk jadik fashion designer tp x kesampaian...huhu..so, skrg tpaksa jd fashion designer utk anak aku jee..hihi..

mountdweller said...

Salam sang naga,

Leman juga mempunyai cita-cita yang bermakna untuk agama dan negara. Dok ggitu?

Ken Cornellius said...

hahaha..funny la bro!

wana said...

Ada plak cenggitu ekk.. X bek ar gatai2..

Audio said...

Ekekeke..tapi kan, lojik gak laa cita2 mamat last skali tu ehek

sutera putih said...

aiiii,,,
maap,,,
xth kena tag upanya,,
hehe,,,
agak bz skit,,,

mademoiselle azieshakespeare said...

cumeyl eh seman, ahahah ;p

i.am.belle said...

nama-nama yg digunakan sgt ol'fashioned xD

leman oh leman

PJ selamba said...

hoh leman?
bijak bijak!

tqa said...

hahaha
kondifen je die nk tlg menghasilkan ank2 yg comel
die comel ke??
muahahaha..

:P

Shitsurei shimashita said...

Babyjane(the Juilet)
cayok...peace sis V

zaidi ali~
berapa banyak sumbang da..
tulah agaknya budak2 skrg pikir kot
2 be a happy family

kay~
best wo masa kecil2 dulu,happy ja.
skrg adakah dia masih dlm keadaan jebat..shhh! bahaya tu :)

ivy~
hehehehe, sains tu lalalalala XD

caturist~
dilayan boss...santai kita

erdyana~
agaknya kalo dulu kita cakap fashion designer mo semua bertanya kan.. takpe kita start slow2 ma..happy family always

mountdweller~
betul tu uncle..menjaga keharmoniaan negara & kesuciaan agama si anak leman tu. Jujur dan ikhlas. TQVM for coming..

ken~
thank you bro :)

wana~
ala mo sayang menyayang diorg gitu..hehehehehe

audio~
betoi tu! bagus si anak leman tu telus dan jujur menyatakan hasrat hati..adakah dia berjaya..tunggu..lalalala

sutera putih~
x mengapa janji sentiasa ingat mengingati...

madem azie~
hahahaha...ti jgn marah anak murid cakap gitu yer..

i.am.belle~
hehehehehe..klasik tu senang mo panggil dan jimat ruang..lalalala

PJ~
ini bukan anak leman Baik Punya Cilok tau...bijak dlm semua serbi :)

helena's said...

comel jek leman tu..ekeke

fahmi latiff said...

hahahahahah,... lawak2

Monkey D Luffy said...

nak jadik assistant noni ke tu? hehe

khaLifah feDi [ THE PEIN ] said...

cita-cita mao jdi the pein !!!

bgimane etu?

*sdg bertapok dncy..

"tanpa cita-2 teda makne kehidupan"

Shitsurei shimashita said...

cik hel~
comel leman tu terikut pd si seman yg kiut hehehehe..

fahmi latiff~
meh kita ketawa dalam air..hargh..hargh..

monkey D luffy~
bukan setakat assistant jer ba, chief skali kalo leh. bertuah noni dah da org yg bertanggungjawab minat dia. hehehehe

kf~
buli bah kalau ko. jgn ko bertapok ja mari sumayau dgn sa. lalalala

chimera said...

masa kecik-kecik duluuuuuuu... saya nak jadi otromen.. hehehe

pink_butterfly said...

hahaha...mulia sungguh cita2 si leman itu...

♥ cik intanurulfateha ♥ said...

.huhu kalau la anak murid kite cmni, mmg nk kene sekeh laa
.cikgu die pown x bercite2 cmtuu :D
.steadi lagik single :P

dayenpanthepucca said...

aha manan yg mulia =p

dayenpanthepucca said...

err silap...leman yg mulia. he3...teringat plak kawanku nama manan

Shitsurei shimashita said...

tqa~
mestilah seman comel, coz leman kiut.

chimera~
marilah kita berganding dgn Abu (pilot) melawan raksasa Gorgon.

cik rama2~
hehehehe...rakan prihatin dan mesra wanita tu.

cik intan~
hahahaha..seman nak kenen2kan cigu dgn abangnya lah tu.lalalala :)

dayen~
manan tu mgkn da kena mengena dgn leman kot.

tapi kenapa leman yg disebut sdgkn nama budak tu seman. leman bapaknya da..

vidadarisakura said...

sot!
haha

Shitsurei shimashita said...

vidadarisakura~
sot and long...hehehehe

balqissy said...

si kecil yang suka membantu ~~
:-P

Shitsurei shimashita said...

balqissy~
sikap prihatin yg baik :)
TQ for comming.