Tuesday, March 24, 2009

KiTa & OrAnG

1. Kita bukannya pandai untuk cakap orang lain bodoh.

2. Kita bukanlah kaya untuk cakap orang lain miskin.

3. Kita bukanlah handsome untuk cakap orang lain muka tak handsome.

4. Kita bukanlah cantik untuk cakap orang lain tak lawa.

5. Kita bukanlah baik untuk cakap orang lain jahat.

6. Kita bukanlah alim untuk cakap orang lain lupa sembahyang.

7. Kita bukanlah kuat untuk cakap orang lain lemah.

8. Kita bukanlah berani untuk cakap orang lain penakut.

TAPI...

1. Kita adalah pandai jikalau kita sebarkan ilmu itu kepada orang lain.

2. Kita adalah kaya jikalau kita manfaatkan kekayaan kita kepada jalan kebaikan.

3. Kita adalah handsome jikalau kita tak meninggi diri.

4. Kita adalah cantik jikalau kita sentiasa memuji orang lain.

5. Kita adalah baik jikalau kita mengajak orang lain kearah keaikan dan menjadi contoh dan tauladan orang lain.

6. Kita adalah alim jikalau kita memperuntukkan sebahagian rutin seharian kita kepada-Nya dengan seikhlas hati.

7. Kita adalah kuat jika kita sentiasa membantu orang yang lemah.

8. Kita adalah berani jikalau kita sanggup menggadaikan nyawa untuk mempertahankan agama.

Ingatlah! kita bukannya manusia yang hebat untuk memcaci dan mengutuk ciptaan-Nya. Dia Maha Mengetahui. setiap apa yang diciptakannya mempunyai hikmah yang tersendiri.

BUKAN SENANG NAK JADI SENANG. BUKAN SUSAH NAK JADI SUSAH


Oleh: Siti Nurbyt

21 comments:

nia said...

snang cite cmni la klu kite pikir kite bagus ade lg y lebih bagus dr kite..jd jgn la bongkak n takburrr.. ;p

Khairul Antasha said...

kita jgn mogok kalau kekasih tak menepati janji

kay said...

layan org lain macamana kita nak org lain layan kita..

irbika said...

berubah kepada kebaikan memang banyak dugaannya! dah perjanjian syaitan untuk menyesatkan anak cucu cicit miut adam!!

alien said...

betul tue..
kite kene selalu igt..
sehebat2 kita, ade lagi yg lebih hebat..

hamimi said...

Betul...
kita kutuk makhluk-Nya, sama jg seperti kutuk pencipta-Nya.
Bawa-bawa la ngucap & taubat...
Boleh cabut bila2 masa je semua tu.

Shitsurei shimashita said...

nia~
ya betul. i like :)

khairul antasha~
mogok tak kot tp memberontak terus hehehe :)

kay~
kasihani lah org sbgai kasihani org pada kita lalalala :)

irbika~
perjanjian syaitan, mcm lagu sil khannaz wo..ya betul tu sampai hari kiamat.

alien~
tp kalo dah hati ireng tu yg payah mcm firaun

hamimi~
setuju tak wanita, kalo kita wanita itu menarik atau cantik tiada bawah lagi?

tqa said...

baiklah. saya akan banyak2kan memuji orang lain.
sekian.
hehehe

*wink

khairul onggon said...

kita jgn berjanji kalu tak boleh menunaikan janji... ehek...

khairul onggon said...

Mene janji2 manismu utk belanjaien makan ayam penyet wong solo II ???

Ivy Metaga said...

sy paling suka paling last tu.."bukan senang nak jadi senang, bukan susah mau jadi susah"
mmg in lah ungkapan untuk semua nya..

anak laut said...

entry yang bagus ni..buat anaklaut terfikir..syabas.. Shitsurei shimashita..

petang ni kursus pentaksir kawasan upsr 2009 dim ayer keroh melaka..

tq.

vidadarisakura said...

aku ngan kawan2 aku rilek jak men kutuk2 camtu..


tapi buat dekat KAWAN jak la.

agak2 la buat ngan orang yg bukan kawan kita..
heee

PJ selamba said...

peringatan yang berguna...

Kelebar Malam said...

fuuullamak..wa salute sama lu.. mudahan ramai suku-sakat kat luar baca entri blog nihh..

H A F I Z said...

Tapi disini bang, bila buat baik, orang suka pijak kepala.

ouh Perjanjian syaitan bukan lagu Sil Khannaz, tapi Dark Nirrajim. Band dari utara.

pink_butterfly said...

kita jgn mogok kalau kekasih tak menepati janji (khairul antasha) <--- hahaha...aku suka~~~

TokBatinSenoi said...

Tenteramkan jiwa dalam apa jua keadaan.

mademoiselle azieshakespeare said...

sebab kita bukan orang2 :D

CakLam said...

Dapat suluh kekuatan & kelemahan diri.... tak gitu?

Shitsurei shimashita said...

tqa~
ya betul tu..ingat best, better,good

khairul onggon~
hari ni kan gaji suda? apa lagi runner jer ke kg.baru lalala

ivy~
da sgaja yg buat2 susah dan senang...a.k.a malas lah tue :)

anaklaut~
selamat berkursus.. taksir elok2 k.


vidadarisakura~
bergurau jangan sampai menangis yer..hehehehe

PJ~
sama2.

kelabar malam~
makasih berbanyak dan tq kepada megasutra.

HAFIZ~
betul tu, siap tikam depan2 lagi. keji punya org.

aaahh, baru teringat suka dgr lagu ini coz music is universal ma.

cik rerama~
me too :)

tok batin senoi~
betu tu tok..peace of mind

azieshakespeare~
kita org yg kalo komen ada sebab yer kan?

caklam~
sudah terang lagi bersuluh tu yg leceh tu...asik nak kena guide ajer.
taking care and sharing is caring.