Thursday, March 26, 2009

Entah Sapa yg Mencerai

Ini ada satu kisah dari Abdul Fadhal Ahmad Al-Hamdani, diceritakan seorang wanita dengan Tok Kadi atas kes penceraian:

Wanita: Suami saya telah ceraikan saya

Tok Kadi: Ada saksi tak?

Wanita: Ada

Tok Kadi: Sapa dia?

Wanita: Jiran saya. Ti jap saya panggilkan..(maka datang lah semula wanita itu dgn saksinya seorang lelaki)

Tok Kadi: Adakah kau dengar penceraian perempuan ini?

Jiran: Wahai tuan, aku keluar ke pasar untuk membeli daging, roti, madu, zakfaran dan.........

Tok Kadi: Aku tidak tanya tu, yg aku nak tahu kau dengarkah penceraian perempuan ini?

Jiran: Kemudian barang2 itu aku letakkan di dalam rumah, setelah tu keluar gi cari kayu api

Tok Kadi: Stop it! Tidaklah baik perkataan itu kalau tidak dimulakan kejadian pertama kali.

Jiran: Aku berkeliling di sekitar rumah satu kali, tiba-tiba mendengar b pekikan mereka. Saya juga mendengar suara talak tiga. Tapi saya tak tahu sama ada perempuan ini yg menceraikan suaminya atau si suami yang menceraikan isterinya.

Tok Kadi: ???? bengong jap
______________________________________________________________________
Moral: Kalo mo guna saksi, pastikan ia benar2 jujur dan telus. Jangan main assume jer, ti sapa yg susah dan disusahkan...pikir2 kan dan renung2an.


13 comments:

aH Lian~@cik ian cumel said...

sian jiran tu,
jgn ler salahkan dia...
ngee~

*Miss Geli^ said...

dah namanya jujur...bagus la aku kalu ada jiran begitu!

kehkehkeh...

abis, dah bercerai ke blom? ke kes kat mahkamah lagi?

Shitsurei shimashita said...

cik ian~
tulah pasal, sian jiran dia..x dpt masak ari tu :)

Shitsurei shimashita said...

miss geli~
TQ for ur comment.

Mengikut cerita kes akan di sambung setelah suaminya dipanggil, la nie tgh menyorok kat indonesia.

tok kadi plak tarik diri dr dgr kes ni, coz da kes yg lebih besar- kes tempe lalalala

Ivy Metaga said...

aduhai..sempat lagi jiran dia tu bagitau brg2 yg di shoppingnya tu.., tapi sy slalu tgk drama..pas tu baca2 dalam majalah..kalau lafazkan cerai mst ada saksi kan?? dulu blurr juga macam mana cakap cerai je terus bole cerai..tapi dah ada baca info..pas tu ttg kes2 cerai artis2 ni..ohh faham lah sikit2...

fahmi latiff said...

takut wehh jadi saksi...

bozzobattousai said...

klu saksi pon bengong dan pengadu pon bengong nak salahkan sape? kah kah kah...

irbika said...

jangan mudah mengaku ya kalau tak tahu kesahihannya!!! berat tu tanggung dosa!!!

♥ cik intanurulfateha ♥ said...

.jiran tu byk ckp ek

Perisik SR said...

Rasanya baik niat jiran tu..xnak diorg cerai la tu kut.ekeke

Monkey D Luffy said...

bengong punya saksi... kaakaka

PJ selamba said...

apa sambungan dia?

Shitsurei shimashita said...

fahmi latiff~
kalo benar jgn takut..hehehe tp kalo main ugut2 payah skit.

bozzo~
salahkan situasi yg bengong tu...hehehehe

cik ika~
eeee takutnya, cross finger wo!

cik intan~
tgh poning2 coz bini dia marah

perisik SR~
ya betull tu..sian tok kadi dn Allah x suka org yg suka cerai berai ni.


d luffy~
matai ba kalo saksi smua camni..teriak2 ja si hakim ti

Pj~
entahlah...kes tgh pending kot..atau pun udah berbaik2 mereka