Sunday, December 20, 2009

Janji part 4

"Sempat ker kita keja lunch ni?"

.....1.35p.m...

"Apasal gelapa jer...kat mana aku ni....?" aku tengok dlm kesamaran ramai org di sekeliling ku.
Aku cuba mengingati apa yg berlaku namun kedengaran suara-suara meminta ku berehat.
Sekali lagi pandangan ku kabur dan ku sedar aku dlm perjalanan ke hospital.

Benar kata org jangan cerita tentang makan kalau memandu tapi apa kaitan kemalangan dengan makan yer? Takpalah, mgkn ada org lain yg tahu ertinya ketika aku sedang dirawat di hospital.
Kawan ku yg terbabit sekali telah pulang walau ku tahu keadaan beliau pun teruk. Pelik jugak doktor benarkan dia pulang apatah pulang dengan sendirinya.

Kejadian menyebabkan perubahan perjalanan hidupku terutamanya penampilan ku. Selama sebulan aku berehat dari sebarang aktiviti riadah hingga menimbulkan kebosanan. Yelah, selama ini asyik melasak dan skrg mcm kentang kena lenyek jer.

Apa leh buat dah takdir...............syukur Alhamdulillah aku masih hidup

Saturday, November 28, 2009

Janji Part 3

Hari ini aku telah dikurniakan dengan nama yang akan kekal selamanya. Mungkinlah kerana kesannya sudah kurasa. Semuanya bermula dengan satu sesi perkenalan antara senior dan junior bertempat di tepi padang.

Biasalahkan, dalam satu tempat banyak sangat nama yang sama hingga naik keliru. Tambahan lagi bagi fakulti aku ini, sebelum masuk lagi masing2 dah ada nama gelaran sendiri. Kadang2 bila orang sebut nama sebenar mereka, naik keliru plak nak mencari. Kena plak yang tanya orang tua mereka, lagilah bingung dan pada saat itulah diaorang tahu nama anak mereka dah bertukar.

" Nama?" tanya senior aku pada kami yang baru sertai permainan itu. Bukan tak penah main tapi kerana sebagai budak baru kenalah hormati yang lebih tua. Maka sorang2 sebut nama mereka dan sampailah kepada turn aku "Shaharuddin". "Hmmm, nak panggil ko apa ek?" "Din kot" jawab aku selamba.

"Pa ler Din, dah ramai sgt tu...tukar2! Ok, skrg ko punya nama dlm team ni Gin"Aduh, pa lah diorg ni tp ok gak tu, unik n catchy nama tu.
Maka, mulai hari tu hinggalah kini dan mungkin selamanya kot nama tu melekat dalam kepala otak sebahagian member2 aku (75%).

Friday, November 27, 2009

Janji part 2

Arakian, setelah tementera perjanjian tersebut, aku melangkah ke dunia baru. Hmmm....aku dah punya sasaran skrg..score n maintain CGPA.. supaya tak sengsara ti. Hari-hari yg aku lalui buat aku sedar erti perjuangan

*****************************************************

Bosan tul hari ni, dah lah mgu study week, exam tak lama lagi. Apa nak study yer, byk tul nak baca tentang psikologi n sosiologi ni. Okeylah, baca majalah dulu kemudian baru study. Tengah dok layan membaca, pintu diketuk.

" Bro, ada cite panas ni, tentang dia?" kawan aku terus buka cite tanpa sempat aku bertanya. "Siapa?" tanya aku kehairanan, yelah dia yg dikatakan tu sapa ek. " Ala, yg rapat dgn ko dulu tu, yg org igt korang bercouple".

Oh, minah tu rupanya, memang lah dulu rapat tapi sejak aku dengar benda2 yg tak best tentang dia, slowly aku jarakkan diri. Bukan apa, kat sini byk sgt CNN dan FBI tak bertauliah (bkn tauliah JAIS r), semua leh jadi cite.

" Ha, kenapa dgn dia?""Ko dgr dari mana ni?"

"Tulah ko, suka sgt terperap kat bilik...dah kecoh satu fakulti ni dia kena tangkap dgn security kat gelanggang sana. Ko tentu tahu dgn sapa kan?"

Yang tu aku tahu tapi sebab apa ek....takpalah kan tentu dia tahu apa yang terbaik untuk diri dia. Sebagai kawan aku harap semua yang berlaku jadi iktibar untuk diri kita semua. Sememangnya dia tu baik tapi mgkn gaya dia buat orang sikit menyampah kot. Hehehehe...lantoklah orang nak kata apa yg penting be yourself.

Thursday, November 26, 2009

Janji...

" Atuk nak ko janji dgn atuk.." alamak janji apa plak ni. Tiba2 jer suruh janji2..janji manismu ke ni.

" Selagi ko belaja, selagi tu ko takleh bercinta""Leh tak?" Terkedu jap aku mendengarnya, yelah aku memang nak belaja n result SPM aku pun bukan lah teruk. Takkan kerana report mak aku, atuk nak aku buat gitu. Wah..bukan kah kan U tu heaven tuk bercinta walau cinta monyet.

" Arrrrrrr...kenapa yer atuk nak saya janji camtu?" " Atuk nak ko tumpukan perhatian sepenuhnya kpd study ko, atuk tahu ko byk main2 masa SPM aritu".. Dalam hati aku, memang pun kalo tak tentu aku dah jadi top student. Namun biasalah, sendiri lah tanggung kesannya atas sikap sendiri.

Aku pun pikir jap kata2 atuk tu, leh ker tak ni...pastu aku teringat kat org tua aku.."Okey, saya janji tapi pas abis belajar boleh kan bercinta?"...apa punya senggal soalan tu tapi nak buat camne, mana tahu selagi aku dinamakan pelajar tak leh bercinta. Naya wo..

" Setakat diploma ni jer...pastu lantak hang ler" kata atuk sambil merenung tepat ke muka ku dan menghulur tangan tuk bersalaman. Alamak mcm cerita 3 Abdul lah plak. Aku pun menyambut salaman yer dan terikatlah janji antara aku dan atuk..

bersambung....

Saturday, September 19, 2009

RAYA

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
SELAMAT BERCUTI KEPADA SEMUA JUGA
SELAMAT HARI MALAYSIA (baru ja limpas aritu)

MAAF ZAHIR DAN BATIN

Tuesday, September 8, 2009

ESSO

Semalam aku isi minyak di ESSO dkt umah aku, masa nak bayar aku terpandang satu kertas di tampal di atas kaunter. Ia menyatakan bahawa RON97 hanya sesuai untuk kereta mewah dan berkuasa tinggi.
Persoalannya jika selama ini kita menggunakan RON97 kerana di katakan tanpa plumbum, berkuasa serta memberi pelindungan kpd enjin. Kenapa tidak dikekal sahaja RON97 pada harga asal? Manakala RON 92 di naiktaraf kepada RON 95 dan jika RON 92 tidak sesuai untuk kenderaan maka sepatutnya RON 92 di mansuhkan sudah lama dan diganti dgn RON 95. Hakikatnya, adakah kita pengguna bijak atau sekadar burung kakak tua? Mgkn ada yg berkata kita tidak reti bersyukur namun nikmat ini datang dari Allah Maha Esa, bila-bila sahaja Dia boleh menariknya. Sila ikuti petikan berita di bawah:

21 Feb - RON95 Bermutu Diperkenal

petrol952


PUTRAJAYA: Kerajaan akan memperkenalkan petrol RON95 yang lebih berkualiti bagi menggantikan RON92, manakala harga RON97 akan dinaikkan mulai Julai ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad, berkata pada masa ini, petrol RON92 dijual pada harga runcit RM1.70 seliter, manakala RON97, RM1.80 seliter.

Katanya, petrol RON95 juga akan dijual pada harga runcit RM1.70 sen seliter.

Katanya kenaikan petrol RON97 adalah bagi menggalakkan rakyat menggunakan RON95 yang mempunyai kualiti lebih baik daripada RON92 untuk kenderaan prestasi biasa.

Bagaimanapun, katanya kerajaan memberi jaminan kenaikan harga petrol RON97 yang belum diputuskan adalah munasabah dan tidak membebankan rakyat.

Ketika ini, dua gred petrol iaitu RON92 dan RON97 dijual di stesen minyak tetapi lebih 80 peratus pemilik kenderaan memilih menggunakan RON97 kerana RON92 didakwa kurang sesuai untuk kereta.
"RON95 adalah petrol tanpa plumbum yang sesuai digunakan untuk semua kenderaan termasuk keluaran Proton, Perodua, Toyota dan BMW, manakala RON97 lebih sesuai untuk kenderaan prestasi tinggi seperti enjin turbo dan harganya lebih mahal (berbanding RON95 atau RON92)," katanya pada sidang media di sini semalam.

Katanya, RON95 juga digunakan secara meluas di negara seperti Thailand, Indonesia dan Singapura.

"Justeru, penggunaan RON97 (untuk kereta biasa) adalah suatu pembaziran dan kerajaan berpendapat tiba masa pengguna sedar dan tidak dipengaruhi iklan syarikat minyak yang kononnya menawarkan pelbagai jenis petrol berkualiti tinggi dengan harga lebih mahal," katanya.

Shahrir berkata, kerajaan juga sedang merangka pelbagai strategi pemasaran dan penetapan harga bagi menggalakkan pengguna beralih daripada menggunakan petrol RON97 kepada RON95.

Katanya, kerajaan juga akan mengadakan sesi penerangan bagi memberikan kesedaran kepada orang ramai mengenai kebaikan RON95.

Pada masa sama, Shahrir juga menafikan kerajaan akan mengapungkan harga RON97 yang akan menyaksikan ia dijual pada harga pasaran minyak dunia.

"Perkara itu timbul kerana mereka (pengusaha stesen minyak) kurang faham mengenai teknologi dan latar belakang penggunaan minyak sebaliknya hanya tahu berniaga," katanya.

Mengenai pakej rangsangan ekonomi kedua, beliau berkata, kementerian mencadangkan supaya syarikat pengangkutan minyak diberi subsidi bagi menampung kos operasi sekali gus mengurangkan perbezaan harga di bandar dan luar bandar.


Sumber: Berita Harian

Friday, September 4, 2009

Mari bercakap

Ini untuk renungan dan peringatan kepada kita semua. Patutlah ada pepatah Inggeris berbunyi
" Walk with the talk". Bila renung kembali, terasa banyak sgt kita cakap tapi tak buat selama ini.


Jika seorang itu hanya tahu bercakap, namun tidak melaksanakan Islam yang sebenar, maka Allah SWT bertanya,

“Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak lakukan." [TMQ Ash Shaff (61) : 2-3].


Wednesday, September 2, 2009

ROCK SPRINGS MASSACRE

The Rock Springs massacre (also known as the Rock Springs riot) occurred on September 2, 1885, in the present-day United States city of Rock Springs, Wyoming, in Sweetwater County. The riot, between Chinese immigrant miners and white immigrant miners, was the result of racial tensions and an ongoing labor dispute over the Union Pacific Coal Department's policy of paying Chinese miners lower wages than white miners. When the rioting ended, at least 28 Chinese miners were dead and 15 were wounded. Rioters burned 75 Chinese homes resulting in approximately US$150,000 in property damage.[1][2][3]

Tension between whites and Chinese immigrants in the late 19th century American West was particularly high, especially in the decade preceding the violence. The massacre in Rock Springs was the violent outburst of years of anti-"coolie" sentiment in the United States. The 1882 Chinese Exclusion Act suspended Chinese immigration for ten years, but not before thousands of immigrants came to the American West.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_Springs_massacre#Reaction (LAGI MAKLUMAT LANJUT)

Airlines lost more than US$6b first half 2009

GENEVA, Sept 1 — The world’s airlines are being squeezed even as the global economy recovers, with higher oil and jet fuel prices causing added pain, an industry group said today.

Net losses continued to expand in the second quarter of 2009, reaching at least US$6 billion (RM21 billion) for the first half of the year, the International Air Transport Association (IATA) said.

In its latest financial monitor, it said the second quarter of 2009 involved “further deterioration” for airlines’ bottom lines. Big carriers normally take in half their annual profits in the season that includes the northern hemisphere summer.

“This year Q2 losses of US$2 billion follow Q1 losses of US$4 billion,” IATA said in a statement. “Total industry losses in the first half of 2009 are likely to have been in excess of the reported US$6 billion.

IATA has previously estimated airlines will lose US$9 billion in 2009 after an US$8.5 billion loss in 2008, when high oil prices hit profits and then the global credit and financial crisis slashed demand for business and leisure air travel.

The Geneva-based group, whose 230 member airlines fly some 93 per cent of international air traffic, also said that signs of economic rebound had pushed up energy prices in August, with jet fuel prices above US$80 a barrel.

While air cargo volumes and passenger numbers rose in July, improving from their credit crunch and recession lows, IATA said “both remain well below levels seen at the same time last year.”

“There was a material improvement in July but the future path is likely to be volatile and weaker than normal recoveries,” it said.

IATA, whose members including British Airways, Cathay Pacific, Emirates and United Airlines, said last week that declines in cargo and passenger traffic in July were less than in the previous month.

The industry’s recovery was under way but will be “volatile and weak”, it said. — Reuters

Agaknya macamana MAS yer...??? Ini kajian terhadap syarikat-syarikat kapal terbang seluruh dunia dan mungkin MAS tak termasuk kot.

Tuesday, September 1, 2009

Mari Belajar Kimia

Hari ni minyak naik..RON 92 ke RON 95. " Encik, RON tu apa? Ronaldo ker atau RONNIE LIU..?" RON ialah RESEARCH OCTANE NUMBER. Yang belajar kimia tentu ingat ttg octane termasuklah yg belajar SAINS PANDUAN macam saya.

"Octane number or octane rating refers to the gasoline ability to withstand auto ignition (knocking) inside the engine. Higher octane number refers to higher ability of the oil to fight auto ignition. In other words, it means that RON95 is harder to ignite compared to RON92."

Dan bukan semua kereta sesuai utk gunakan nilai 'octane' yg tinggi kerana ia bergantung kepada jenis kereta. Sebagai contoh Shell V-Power Blue yg memang cun tapi kejap jer abis. 'Octane' diperlukan untuk mengelakkan 'hentakan' atau 'knocking' semasa enjin mula hendak dihidupkan (spark plug ignite the fuel). 'Knocking' tidak diperlukan kerana ia mengurangkan keupayaan enjin dgn lancar. Malah semua kereta moden telah dilengkapi dgn 'sensor' utk mengawal dan melaraskan kepenggunaan "octane" bagi menghalang berlakunya 'knocking'.

Namun, masih ada kereta-kereta di Malaysia memerlukan RON yg rendah kerana ia sudah tertera dalam manual kereta anda. Ini juga tidak bermakna RON yg tinggi memberi kesan yg hebat kepada kereta anda malah anda mungkin memerlukan perbelanjaan yg lebih untuk minyak dan penyelenggaraan kereta anda.

p/s: Diterjemahkan dari artikel THE NEW POLITICKLER

Monday, August 31, 2009

AKU GI MERDEKA

ANAK MERDEKA tp tak lahir hari nilah






Hehehe...pagi tadi saya pegi smabutan Hari Merdeka peringkat Kebangsaan di Dataran Parlimen. Walau x dpt masuk tapi dapatlah memeriahkan suasana.. harap2 tuk 16 Sept lagi meriah.

Friday, August 28, 2009

Merdeka

Tak lama lagi kita menyambut hari kemerdekaan tanah melayu/Malaya
Kemudian kita akan sambut Hari 1 Malaysia 16 September

Kenapa ada aku cakap gini...pikir ler sendiri

Namun masih ada yang lupa atau tidak tahu wajah2 sebenar yg mengucapkan MERDEKA bkn salah mereka tapi kita telah diminta melupakan mereka. Ramai yang terkorban di mata pedang dan senapang mereka kerana tidak mahu menjadi pak turut apa yg mereka mahukan. Banyak kekeliruan tentang pejuang dahulu sekadar untuk mengelirukan kita. Bukan aku tak bersyukur atau menidakkan sejarah namun kita kena tahu yg sebenar. Semoga kita tidak dipersalahkan oleh mereka selepas kita.

Jika anda perhatikan semua pejuang seperti Tok Janggut, Rosli Dhobi, Mat Salleh dan sebagainya dikaitkan dengan satu perkara. Mereka mengaitkan dan mengatakan para penjuang tersebut menentang kerana kuasa seperti hak memungut cukai, kawasan dan pengaruh hilang. Tidak percaya selak kembali buku-buku sejarah kita dan anda akan menemuinya. Sepatutnya dinyatakan mereka menentang kerana mereka mengetahui niat sebenar mereka datang ke sini. Yang bukan membawa kebaikan malah telah menjadikan kita hamba mereka tanpa kita sedar hingga ke hari Kiamat.

"Di atas robohan kota Melaka
Kita bangunkan jiwa merdeka
Bersatulah Melayu segenap baka
Membela hak keadilan pusaka."

Ingatlah wahai saudara-saudaraku, jgn dipandang ayat di atas sebagai perkauman namun renungi lah ia sebagai kunci kepada perpaduan negara kita. Perpaduan yg terbentuk beratus malah beribu tahun lamanya walau tiada piagam atau kontrak sosial ketika itu. Kita berasal dari susur galur yg sama yakni Adam yg membezakan kita hanya agama dan budaya. Namun ia tidak harus malah tidak patut dimanipulasikan sebagai isu menakutkan masyarakat.

Cuba tuan dan puan renungi adakah kejatuhan Melaka memberi kesan kepada org Melayu sahaja? Bagi saya tidak kerana Melaka telah dikenali sebagai "Melting Pot" hingga menarik perhatian ramai orang dari seluruh dunia. Jatuhnya Melaka maka berakhirlah tempat pertemuan semua bangsa di bumi bertuah ini kerana jika ada yg lain tidak sama seperti di muara Sungai Melaka.

Mungkin fakta dan pendapat saya tidak kuat dan jelas namun sebagai anak Malaysia beragama Islam serta berketurunan Melayu Nusantara/Indo China maka saya mengucapkan
Selamat Menyambut Hari Merdeka Malaysia

AHMAD BOESTAMAM, DR.BURHANUDDIN HELMY, LIM KEAN CHYE, SHAMSIAH FAKER, PAK SAKO aka ISHAK MUHAMMAD, KHATIJAH SIDEK, HASHIM SAID, ABDUL SALLEH MAJID, YAHYA NASIM dan yang lain-lain.

Moga - moga perjuangan mereka selama ini yang telah cuba dilupakan akan diingati dan diiktiraf oleh kerajaan kelak..












Wednesday, August 26, 2009

Sumpah Semerah Padi

Ni bukan lagu M. Nasir tapi lagu 1 Malaysia
Aku respect habis pada Allayarham P.Ramlee kerana membikin filem ini.
Sekarang ternyata terbukti sejarah akan berulang di mana tangan-tangan yang punya kuasa berbelah bagi antara kehendak dan tuntutan.

"SUMPAH, I TAK BUAT LAGI"

Monday, August 24, 2009

Baja

Assalamualaikum pakcik yg berada di Tg. Inggeris, Jln Langgar Kedah. Harap2 ingat saya lagi.

Musim menuai dah tiba...baja dah dapat?

Takpalah pakcik, sabar yer walau penat macamana pakcik mendaki tangga utk dapatkan hak pakcik dan petani-petani yg lain, Insya Allah hasilnya akan tiba. Jangan lupa, kami yang bukan petani ini amat menghargai pengorbanan para petani di sana. Walau pun suku hasil padi negara di hantar ke Hong Kong, harap2 pihak yang mampu membawa hak kita itu berjaya membeli 30% saham Bernas dari tangan mereka

Sian saya tengok pakcik dan makcik berkorban utk negara.

Cerita Hantu (mitos)

TUJUH MITOS TUJUH PENIPUAN


Mitos ialah naratif yang dibuat bertujuan untuk memesongkan hakikat.

Contoh mitos : Raja di katakan jelmaan tuhan. Ini adalah mitos bertujuan untuk membodohkan kaum tani agar mereka memberikan tanaman mereka pada satu kumpulan manusia yang malas bekerja. Mitos ini berpanjangan dan ditokok tambah lepas satu – satu lagi ditambah. Hakikatnya mitos raja dari muntah lembu atau raja jelmaan tuhan bertujuan untuk menipu. Walhal antara raja dengan sesiapa sahaja tidak ada bezanya. Yang melahirkan perbezaan hanyalah mitos.

Contoh mitos : Pokok itu berhantu. Pokok itu wujud dan dapat dilihat dan dibuktikan. Tetapi hantu itu tidak wujud. Mitos hantu diwujudkan untuk menakut-nakut. Apabila kita takut maka kita akan mencari perlindungan. Peranan untuk melindungi kita dari hantu ialah bomoh dan dukun. Akhirnya kita tunduk pada kuasa bomoh dan dukun.

Mitos diwujudkan untuk tujuan baik dan tujuan jahat. Jangan pergi di dalam gua ini ada hantu - adalah nasehat yang bersalurkan penakutan. Nasehat ini baiak kerana cuba menjaga keselamatan. Ianya juga tidak baiak kerana asasnya satu pembohongan.

Hari ini mitos masih cuba di wujudkan – tetapi agak susah. Dengan kemajuan ilmu tidak ramai yang akan mempercayai mitos-mitos baru yang hendak direka. Mitos seperti angkasawan Neil Armstrong turun ke bulan terdengar suara azan. Atau mitos Bruce Lee mati kerana bersilat dengan Dicky Zulkarnain – semua ini cuba disebarkan untuk menjadi bahan lawak jenaka.

Tujuan asal mitos ialah untuk membodohkan dalam masa yang sama menakut-nakutkan orang ramai. Kalau Raja Jepun berasal Tuhan maka diharapkan rakyat Jepun akan tunduk – walhal kalau Raja Jepun ini makan petai – kencing dia tetap haring. Kalau Prince Charles tercirit baunya tetap busuk.

Lawan mitos ialah fakta. Fakta dapat dibuktikan melalui pengkajian. Ilmu pengetahuan manusia datang dari fakta dan pemikiran manusia. Semua ilmu dalam dunia ini berpunca dari tiga sumber. Pertama : Pengumpulan pengalamnan. Kedua: Kaji selidik. Ketiga : Ujian dalam bilik makmal.

Mitos ini akan pecah jika kita berfikir secara rasional. Kajian ilmiah akan dapat membuktikan sama ada ianya mitos atau fakta. Jika sesutu masih dalam kajian dan belum dapat dibuktikan betul atau slah maka ianya masih di tahap teori. Satu ketika dahulu Letupan Besar/ Bing Bang hanya satu teori – hari ini telah diterima sebagai fakta. Teori menjadi fakta apabila kajian dapat dibuktikan teori ini.

Ilmu pengetahuan adalah pengumpulan pengalaman manusia dari satu zaman ke satu zaman. Buruk atau baik pengalaman ini akan menjadi panduan. Panduan ini adalah ilmu pengetahuan. Ada ilmu pengetahuan yang turun dari mulut ke mulut. Ada yang dibukukan.

Dalam negara kita ada beberapa mitos yang disebarkan. Pada ketika mitos ini disebarkan ramai warga negara kita belum bersekolah. Maka mitos ini di terima bulat-bulat. Penyebaran mitos ini memang bertujuan untuk membodohkan kita semua. Tetapi dengan adanya internet kita dapat memecahkan mitos-mitos ini melaui pengkajian berdasarkan fakta-fakta..


MITOS PERTAMA:

Hari Malaysia bukan pada 31 Ogos tetapi 16 September. BOHONG. Sabah , Serawak, Singapura dan Pesekutuan Tanah Melayu menjadi Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Singapura meninggalkan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tidak percaya sila tanya orang Sabah dan Serawak.

MITOS KE DUA :

Merdeka dimulakan oleh United Malays National Organisation. BOHONG. Parti yang awal memperjuangan dan melaugkan slogan MERDEKA ialah Kesatuan Melayu Muda di tubuh pada 1938. United Malays National Organisation belum wujud lagi. Apabila wujud slogan United Malays National Organisation ialah HIDUP MELAYU dan bukan MERDEKA !

MITOS KE TIGA :

Kemerdekaan didapati tanpa tumpah darah. BOHONG. Parti Komunis Malaya, Angkatan Pemuda Insap, Anakatan Wanita Sedar, Hisbul Musliman, Peta, Malayan Democtaric Union, KMM dan ribuan warga telah bangun mengangkat senjata – pada mulanya melawan Jepun – kemudian melawan British. Tanpa angkat senjata British tidak akan undur.

MITOS KE EMPAT :

Lagu Negara-Ku dikatakan lagu kebangsaan kita. BOHONG. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Peciptanya orang Peranchis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857) Nama asal ialah Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman Konfrontasi - Radio Repuklik Indonesia memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negara-ku.

MITOS KE LIMA :

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru 5 tahun. Ini adalah tiruan bulat bulat dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled –Banner, Stars and Stripes dan Old Glory. Nama jalur gemilang pun di ciplak dari nama bendera Amerika. Buktinya : lihat Jalur Gemilang tidak ada motif Nusantara/Melayu – warna merah dan puteh adalah motif Nusantara - merah darah rakyat - puteh hati rakyat.Motif Nusantara ini wujud dalam bendera Singapura dan Indonesia.

MITOS KE ENAM :

Wujud perpaduan Melayu. BOHONG. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan China, perpaduan Arab, perpaduan Itali , perpaduan India.

Mito perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu dari di’telan’ oleh China dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampong takut pada hantu lalu memanggil bomoh untuk menghalau hantu. Ini cara klasik mitos bergerak. Takut-takut orang ramai. Apabila orang ramai takut maka mereka akan mencari perlindungan. Maka muncul United Malays National Organisation menjadi perlindung walhal yang menimbulkan kerena gerombolan ini.

MITOS KE TUJUH:

Malaysia negara unik. BOHONG. Mitos ini disebarkan untuk membodohkan rakyat negara ini yang malas membaca dan hanya suka mendengar. Mitos ini bertujun untuk menunjukkan hanya gerombolan United Malays National Organisation sahaja yang dapat memerintah kerana Malaysia unik.

Hakikatnya Malaysia tidak unik – bukan Malaysia sahaja dalam dunia ini yang berbilang kaum , yang berbilang bahasa, pelbagai agama dan budaya. Tidak ada negara yang monolith dalam dunia ini – semua ada kepelbagian. Setiap negara dalam dunia ini ada kepelbagaian.

TEKNOLOJI PECAHKAN MITOS

Lihatlah betapa teknoloji dan ilmu pengetahuan telah memecahkan mitos-mitos ini. Betapa internet telah membolehkan kita bersama-sama mencari fakta dan menilai dokumen sejarah.

Kalau dulu kita tidak tahu asal usul lagu Negara-ku – hari ini gambar dan riwayat hidup pembuat lagi ini kita kenali. Kalau dulu ada yang menerima mitos tentang kemedekaan dicapai tanpa tumpah darah. Hari ini mitos ini telah terbarai pecah. Dokument-dokumen sejarah semuanya boleh kita baca melaui internet.

Kemajuan manusia akan terus memecahkan mitos mitos yang lapuk dan berkarat ini. Teknoloji akan membebaskan manusia dari di perangkap dan di belenggu oleh mitos-mitos. Tanpa mitos manusia akan jadi berani. Insan yang berani bebas adalah insan yang berfikir. Manusia yang berfikir tidak akan tunduk kepada sesipa kecuali fikrahnya yang rasional. (TT)

Nota:
petikan dari Tukar Tiub aka Hishamuddin Rais

Gula oh Gula

Kenapa secara tiba-tiba kita kekurangan stok gula? Aku baru balik dari Utara dan bertanyakan kepada penduduk negeri pengeluar gula negara dan negeri jirannya.Jawapan yang aku dapat adalah lebih kurang sama iaitu (antara benar atau tidak, anda semua tentukan)

GULA ADA tapi WANG YANG DIJANJIKAN TIADA.
wang apa?
SUBSIDI YANG DIJANJIKAN KEPADA PENGILANG

DAN
PERKARA SEBENARNYA IALAH IA MERUPAKAN MAINAN RETORIK MEREKA YANG BERKUASA.
UNTUK APA?

" macamana saya mau support u kalo income saya macam tu jugak, jadi kasi saya buat ini keja itu untung kita boleh kongsi dua. U senang, i lagi senang. Itu orang mesti mau pakai punya, takpa pasni stok mesti ada punyer...SABAR R kasi wa untung dulu, u pandai2 lah handle"

Demi Masa

"Slush funds are of course approved by Parliament. But no details are tabled in Parliament. A lump-sum budget of a few hundred million Ringgit would be approved by Parliament and those managing this ‘special fund’ need not offer any details of how the money is spent. Invariably, the money spent would all be in cash so that no records would ever exist. The few hundred million just ‘disappears’ with no questions asked and no account on how it is spent"~ petikan dari the Corridors of power

"Sesungguhnya pembaziran itu amalan syaitan.."

Setelah aku menjelajah bumi malaysia ini kecuali di selatan, aku dapati byk yg indah rupa dari khabar... mgkn ada yg berubah tapi tiada siapa yg tahu untuk apa ia berubah

Sunday, August 23, 2009

Selsema

Selsema yg menyerang skrg seeloknya di namakan

SELSEMA KAPITALIS

yg direka tuk buat duit (saya dah bagitau ramai org masa mula2 virus ni serang Mexico tapi ramai yg tak percaya)

sebab tuk halalkan wang rakyat, maka pemegang amanah rakyat akan menggunakan alasan ini utk berbelanja. Yelah, sapa taknak sihat kan hinggakan TOPENG pun jadi brg kawalan (sakit tul otak org yg bagi idea ni). Dan aku bersyukur coz dah 2 hari takda kematian, mungkin berkat bulan puasa ni. Amin.

tapi harap2 jgnlah sembunyikan fakta andai ada kematian kerana takut mengaku kegagalan perlaksanaan saringan dan kuar~dating. Bak kata seorang ahli politik muda di Astro Awani
SAYA YAKIN KERAJAAN DGN PIMPINAN BARU YG BIJAKSANA, PENYAKIT INI TAKKAN ADA DI MALAYSIA. (tapi skrg aku nampak dia senyap jer pasal hal ini)



Saturday, August 22, 2009

Hikayat Putera Shahzan

Perasan tak dalam cerita Hikayat Putera Shahzan ada lambang freemason~ eye of zion (betulkan kalau salah)
Jika anda menonton cerita ini, anda akan dapati sebuah lukisan alien bermata satu tertampal di bilik shahzan. Ia berwarna biru dan mengikut pembacaan saya, freemason atau illuminiti menggunakan warna biru sebagai asas warna dan mata sebagai tanda pengenalan

Friday, August 21, 2009

Syurga & neraka

Isu paling x best langsung coz mcm buat kita mcm budak2
Sepatutnya mereka pening kepala kenapa nak juga buat sambutan hari merdeka
walau keadaan tak mengizinkan.......KPI??

p/s: patutlah x nampak PM..bercuti rupanya

Thursday, August 20, 2009

Kembali Semula

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera
Selamat Menyambut Ramadhan Al- Mubarak & Hari Merdeka ke-52

Friday, July 31, 2009

Tuesday, July 21, 2009

Lie (TipU)

Why people must lie??

You used to captivate me by your resonating light
Now, I'm bound by the life you left behind
Your face it haunts my once pleasant dreams
Your voice it chased away all the sanity in me

These wounds won't seem to heal, this pain is just too real
There's just too much that time cannot erase

Sunday, July 19, 2009

KESAN KELANA

Tak ku sangka perkelanaan aku hari tu memberi impak besar dalam hidup aku. Kesan itu amat mengerikan dan menakutkan, Ya Allah berat betul dugaannya yg harus aku tempuhi. Namun aku tak menyalahkan sesiapa pun dalam hal ini. Jalan ini aku yang pilih walau tak ku sedari ada musibah yang akan menanti. Hmmm....aku harap ia takkan berulang lagi dan menjadi FIRST & LAST....

I'm not a perfect person
There's many things I wish I didn't do
But I continue learning
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found out a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

Saturday, July 18, 2009

Misery

What a crap by wish me SEMOGA BERBAHAGIA...even they know i m not happy. Totally annoying and 'bs' but at least they remember me. Alhamdulillah, even is hurt but i m happy...

Don't you know that misery loves company
Yeah I heard, that misery was looking for me
Happiness is a face that don't look good on me
Yeah I heard, that misery comes looking for me
Woah, misery's my company
Woah, misery is looking for me
Looking for me

The hands are up now
Everybody's singing, everybody's moving
They've programmed their feelings
They're synchronizing and criticizing
Don't feel bad keep your sadness alive

Worth

The true worth of a man is to be measured by the objects he pursues.
- Marcus Aurelius Antoninus

Due to pursuit of happiness, there are some elements need to be consider..i did know do you agree with me or not on this statement: I choose Sacrifices


Hello my friend we meet again
It's been a while where should we begin, feels like forever
Within my heart are memories, a perfect love that you gave to me
Oh, I remember

When you are with me
I'm free, I'm careless, I believe
Above all the others, we'll fly
This brings tears, to my eyes
My Sacrifice

We've seen our share of up's and down's
Oh, how quickly life can turn around, in an instant
It feels so good to reunite within yourself and within your mind
Let's find peace there


I just want to say hello again
I just want to say hello again

Cause when you are with me
I'm free, I'm careless, I believe
Above all the others, we'll fly
This brings tears, to my eyes (repeat twice)

My sacrifice, My sacrifice

(I just want to say hello again)
I just want to say hello again
My sacrifice




Friday, July 17, 2009

SUKSES

Hopefully semua wokey..blog saya skrg dah simple..nama pun dah tukar from Japan to German
harap2 semua dah okey walau payah mana dugaan yg dtg menimpa kita...life must go on....


so layan lah lirik nie

I'm coming out of my cage
And I've been doing just fine
Gotta gotta be down
Because I want it all
It started out with a kiss
How did it end up like this
It was only a kiss, it was only a kiss
Now I'm falling asleep
And she's calling a cab
While he's having a smoke
And she's taking a drag
Now they're going to bed
And my stomach is sick
And it's all in my head
But she's touching his-chest
Now, he takes off her dress
Now, letting me go

And I just can't look its killing me
And taking control
Jealousy, turning saints into the sea
Swimming through sick lullabies
Choking on your alibis
But it's just the price I pay
Destiny is calling me
Open up my eager eyes
'Cause I'm Mr Brightside

I never...
I never...
I never...
I never...

Thursday, July 16, 2009

Blog closed

Blog ini akan ditutup utk kerja2 pembaikan atau teruk sgt akan ditutup.
Bergantung kepada tenaga kerja dan juga keadaan semasa
Tiada unsur apa-apa yg membawa kepada tindakan begini..

Terima kasih pada semua dan tunggu kepulangan blog ini semula.
Tunggu tau... blog anda tetap ku cuba baca & komen.
Tutup jam 1200 mlm sok..
Harap maklum


Why so serious??

Sepasang boxing glove menumbuk aku kiri dan kanan
Namun aku dah biasa dan tetap berdiri teguh
Tekanan dan asakan yg aku terima
Membuatkan aku lebih tegar dlm mengenal kehidupan
Malah aku yg pilih jalan ini, tiada siapa yg paksa
Akhirnya untung sabut timbul, untung batu tenggelam
Life must go on rite....


So, why so serious???
Smile always loh....hahahaha

Tuesday, July 14, 2009

PENGALAMAN

Takda apa sgt n3 aku petang nie..cuma teringat lagu yg sering ku dengar kat sana sebelum nunggu time tidor..


Jangan ditanya kemana aku pergi
Jangan ditanya mengapa aku pergi
Usah dipaksa tuk menahan diri
Usah diminta ku bersabar hati

Putuslah rambut, putus pula ikatan
Pecahlah piring, hilang sudah harapan
Hati nan risau apakah sebabnya
Hati nan rindu apakah obatnya


Pandai dikau mempermainkan lidah
Menjual madu di bibir nan marah
Kubayar tunai dengan asmara
Kiranya dikau racun di lara

Jangan ditanya kemana aku pergi
Jangan disesal aku takkan kembali
Tamatkan saja ceritra nan sedih
Selamat tinggal ku bermohon diri

GAmbar KelaNA 2

di Pekan Papar


di 1 Borneo...best kedai nie


amik speed boat ke sanaaaa


nampak cantik kan...........


Financial Area (bank persisir pantai)


pelancong ker...............



Ole-oleh dari sanaaaaaaaaaaaaa

Monday, July 13, 2009

Saturday, July 11, 2009

GAMBAR KELANA 1

gambar2 di bawah adalah intro jer..masih by lagi gambar2 yg lain tapi mengenangkan mata sudah mengantuk..tilah saya tambah lagi ker


ketibaan di KK~ pagi sudah


Jesselton dulu2


arca buatan manusia yg tak tahu apa ertinya~ kat sini jer yg ada benda nie
yg leh orang lepak2


ayak..ingat sudah 100kg..hehehe (fresh gilak ikan ni)


putrajaya KK


harta rampasan ku...kacak tak?


di Kg. Kuala, Papar..... masjid tue


i like green.. area Kinarut nie..


sebelum datang sini, Sabah alami gangguan elektrik selama 2 hari
tp Alhamdulillah semua yg okey sudah

SeMOgA a BAdi

Akhirnya..perkelanaan aku berakhir dengan satu kesimpulan yg ku harapkan menjadi kenyataan..

Kau datang bagaikan mimpi
Kau hadir tak sedari
Sekian lama ku nanti
Kau di sini

Mungkin kehendak Ilahi
Segalanya ku jalani
Biar lelap tidurmu
Dipelukku

Cinta ini ku persembahkan
Setulus hati kasih
kepadamu
Seandainya engkau mengerti

Hanya kau yang ku miliki

Dalam hidupku

Kasih sayang ini
Semoga abadi

Kan ku bawa sampai akhir nanti

Friday, July 10, 2009

KeLaNA

Akhirnya aku pulang ke bumi yg nyata setelah berkelana selama seminggu lamanya. Mencari sesuatu yg tak pasti ku jumpai namun akhirnya aku temui sinarannya semula. Namun bukan di sini tempatnya lagi, aku akan berkelana lagi dan ku harap ia abadi. Jika benar seperti yg ditentukanNYA maka berakhirlah perjalananku.
Mengenai mama ku, terima kasih ku ucapkan pada yg simpati..dan selepas aku mendarat, terus ku ke sana. Hmmm...sori mama aku tiada masa dirimu memerlukan aku dan aku akan cuba pastikan ia tak berulang lagi. Namun kita merancang Allah yg menentukannya, ku harap dan berdoa semuanya baik-baik belaka
Dan kepada semua, teruskan menyokong blog ini okey...Insya Allah akan ku terus terjah blog2 anda seandainya masa mengizinkan. Komen atau tidak yg pasti aku membaca nukilan anda semua. Maaf kalau ada yg terlepas pandang dari hamba pacal yg kerdil nie..
Okey bah, cukup sudah aku berampai-ampai di depan PC nie..mo pulang sudah aku nie. Thanks kepada semua yg berada di sisiku sepanjang aku di sini. Ndaklah ramai tapi adalah seseorang tue yg kasi aku happy2 di sini..MAKASIH NYA, TI KO TEMAN AKU LAGI K di mana2 saja aku pergi. BULI BAH KALO KO.

Thursday, July 9, 2009

Sad STORY

aKTiVIti~

pagi~ pegi laundry
pegi pasar ikan masin
pegi jeti amik gambar
pegi pasar filipina

tengahari~ pegi Wisma Merdeka

petang~ pegi laundry
pegi KFC
pegi jumpa member coz nak anta barang
pegi pasar malam beli barang

TAPI

x best yer my mama admit in hospital coz heart attack compilation..due to fatigue and still under doctor observation...so i hope everything is fine. Huhukk...i m so sad...........

Wednesday, July 8, 2009

Chocolate

aKTIvitI~ KE LABUAN dari Menumbok

KeNderaaN~

kEreTa Sewa RM 30

SpEED boat RM 15 (pergi & balik)

BaS EkPress RM 14

WaKTu~
10.30 -12.30p.m KK- Menumbok
12.45p.m ~ 1.00 Menumbok -Labuan
3.30p.m~ 3.50 Labuan - Menumbok
4.30p.m~ 7.00p.m Menumbok - KK


TujUAn~
Jalan2 jak
Beli chocolate dan rokok ( bkn tuk aku)
Tgk tempat bersejarah
Beli saham ( zon bank persisiran pantai)
Jarang dpt dtg sini kalo keja luar
X jadi gi Ranau

Tuesday, July 7, 2009

Kepak

Hari ni pagi2 lagi aku dah bertolak ke Papar kurang lebih jam 8 dan perjalanan mengambil masa kira2 sejam lah. Pemergian aku kerana ada misi mustahil aku nak buat di sana. Sepanjang perjalanan aku menikmati pemandangan landasan keretapi Sabah, Kem Lok Kawi, bukit yg agak curam (lupa lah namanya) dan perkampungan sekitarnya seperti Kg. Buang Sayang.

Sampai ke Pekan Papar, aku berjalan di sekitar pekan OKK Haji Mahali sebelum menaiki van sewa di Pekan Hj. Tahir utk ke Kg Kuala. Sampai di sana, aku kesesatan kerana tersilap alamat plak. Lalu aku merayau-rayau di sekitar kg tersebut dan snap jgklah beberapa keping gambar.

Setelah selesai misi mustahil aku di sana, aku bergegas pulang kerana hari mcm mo hujan. Ta[i sempat jgk aku gi beli roti dan air soya dari South Bakery kot (lupa lagi namanya).
Dan aku benti di Terminal Wawasan sebelum naik bas NO.11 iaitu kaki aku lah ker hotel. Ikut hati nak aku terus ke Sandakan tapi dah lambat sgt. Tiket pun tak booking lagi dan barang2 pun tak bawak.

Sebagai memenuhi aktiviti petang, aku gi melayan Padang Merdeka sempena kempen beli brgab tempatan..tp menghampakan sungguh barangan yg ditawarkan. Kira2 leh dapat kat tempat biasa jek. Ada yg ingat jual barang elektronik buatan Malaysia dan diskaun yang hebat. Ini macm lepaskan batuk jak..aparaaaaaaaa

Pastu aku memanjat bukit bendera tuk tgk apa yg ada. yg ada hanyalah Menara Jam, tempat meninjau dan Astana serta kawasan yg dikatakan menjadi singgahan askar Australia sewaktu zaman perang dulu. Kesan penempatan dah takda tapi memori tu masih ada bagi mereka yg masih hidup lagi.

Dan malam ni aku gi tapau bkn SATAU k bakso dan sayap ayam kat Anjung Samudera di sekitar pasar filipina. Ramainya umat manusia kat sini tapi xlah aku lepak makan kalo xda member...takda feel beb.

Akhir sekali shopping di pasar malam Kg. Ayer lah sebagai penamat aktiviti aku malam ini..jumpa sok lagi Di Ranau.........

Monday, July 6, 2009

Drag me to Hell

Hola,

arini KK ujan lebat gila dari pagi sampai ke tengahari..so pagi2 sebelum hujan start, aku check ttg kemudahan pengangkutan awam tuk ke serata tempat di sekitar KK. Okey gak tambang2 yer di sini dan yg paling best, sentiasa penuh.

Pastu aku jalan2 sekitar KK dan sempat snap beberapa gambar sebelum aku mendapat panggilan dari seseorang...
jom jumpa kat Plaza Warisan..aku ada keja kat sini. So, aku gilah balik hotel tuk wangi2 dan sempat lagi makan di Restoran Yusuf 2. Pelik skit makan kat sini walo yg aku makan nasi campur jak
Semua lauk di hidang satu2 dan harganya no bad. Tilah aku upload picture.

So dari PW gi ke CP makan nasi ayam Raihan yg hanya RM2.50 sepinggan tapi aku tak makan lah. Sebenarnya dia tu staff aku dulu masa keja kat hote, so skrg dia sambung belajar kat ILP, Sepanggar. Hari ni dia ada lapor diri pratikal di JKR Tuaran tuk 3 bulan..all the best bro. Memang ko dasar kaki perampok..hahaha

Pastu aku jumpa seorang lagi member dari KKYS, Likas yg tgh amik Dip Sistem Maklumat..dan dia pun nak makan nasi ayam gak. Dah lah tempat yg sama so bila kali kedua aku pun try lah amd not bad lah rasanya. Kira ngam lah dengan harganya..dan cara pekerja dia panggil pelangan tak ubah mcm ulat tiket bus...jgn marah r. Korang leh bayangkan kalo aku dah cakap gitu ..lalala

Mengenangkan cuaca tak mengizinkan aku decide nak gi 1 Borneo dari Tg Aru... so aku kata naik bas lah...hehehe RM 1 jer tambangnya dari Terminal Wawasan. OTW aku ke sana aku limpas UMS, Dewan DUN, KYSS dan sebagainya. Akhirnya aku sampai di 1 Borneo, pusing2 punya pusing kurang lebih mcm KLCC lah.

Ngam2 naik atas, aku cakap tgk wayanglah..coz cuaca pun hujan2 gitu. So, aku pilih cita Lucifer~ Drag Me To Hell. Hehehe...bukan suspen mo cita ni tapi ia mengingatkan kepada Freemason yg pandai2 kata Setan tu berwatakan kambing. Sebenarnya diaorg nak konpius kan kita dgn Kisah Nabi Ibrahim a.s. Mcmana kisah tu mgkn ramai yg tau..so korang nilai-nilaikan lah k

Dan esok aku nak ke Papar kot dan maybe Sandakan..hehehehe


p/s: bro Caynie De pinjam lagu r.. mo kasi promo jap..


Sunday, July 5, 2009

CUTI di SABAH

kmk bercuti di sabah buat kali pertama....hehehehe!!
hahaha..selama ini x pernah dpt datang coz banyak halangan

cuti selama seminggu dari 4-10 Julai dengan tiada siapa yang meneman kmk..
lone ranger seh......
pada malam pertama aku stay di Victoria Hotel, Jln Kg Air & teramat lah seksa sebab dapat tingkat paling atas.

so arini aku tukar hotel di Borneo Adventure Lodge yang lebih baik dr sebelumnya. Walau takda TV tp ada tingkap dan internet. Malah ada simple breakfast lg & kalo rajin leh masak. Nak tengok TV gi kat lobby tapi yg penting bagi aku keselamatan.

Sebab nak akses ke 'guest floor' kena ada smart security card..ala2 bank gitu
Makan pun senang dan berjalan pun senang. Turun jer dah leh gi mana2 walau panas lah nya amat.

Hari nie aku gi Centre Point tuk lunch dan kemudian gi Pasar Ikan Masin dan Filipina. Tak beli apa2 lagi coz byk hari di sini dan kemudian g KK Plaza (survey) tuk beli barang. Akhir skali benti di depan water front gitu. Lepak2 sana sambil ambil gambar ler...hehehe

Esok mgkn ke 1B dan tanjung aru makan jagung..heheheh. Transport aku kat sini perkhidmatan awam je ler.. dan siok ya.. aku di ingat org Sabah hingga ada yg tak percaya aku dari semenanjung. best! best! chaiyok!

Thursday, July 2, 2009

AKU MARAH

POLITIK MALAYSIA PALING BODOH
DAN
BANGANG KAT DUNIA

MEDIA MASSA TAKDA ISU
BODOH BETUL

ORANG NAK DENGAR YANG BENAR
DAN
TELUS
KAMI BUKAN BODOH

JANGAN TIPULAH
KAMI LEBIH TAHU APA YANG DI BERLAKU
CAKAP JA LEBIH
TAPI PERLAKSANAAN HAMPEH

DAHLAH TUE..CERITA LAH YANG LEBIH MEMBERI MANAFAAT KEPADA RAKYAT

SEMUA SAMA SAHAJA
KENAPALAH TAKLEH KERJASAMA
SEMUA RAKYAT MALAYSIA

JANGAN DOUBLE STANDARD
BENDA KECIL PUN JADI POLITIK
SEDANGKAN YG BESAR
DIAM-DIAM SAHAJA
BILA BISING KATA ANARKI

JANGAN TIUPKAN API PERKAUMAN
KERANA KITA RAKYAT MALAYSIA

AKHIRNYA PECAH TV AKU KERJAKAN
COZ BERITA BEGINI MASIH ADA
BODOH BETUL
ORANG MEDIA DAN POLITIK NI

Tuesday, June 30, 2009

EXAM



Exam abis sudah!!!
Aku dan bujanglelang merdeka jap

Tapi leh lulus ker?
Kalo dapat tahu ada exam Jumaat lepas

Exam hari Isnin dan Selasa
Sedangkan surat di keluarkan 18 Jun

Kalo gagal salah sapa ek?

Monday, June 29, 2009

Tasmania


SIAPAKAH YANG BERJAYA MENYAKINKAN SAYA UNTUK MEMILIKI TASMANIA INI?
adakah dia???
siapakah dia??
di manakah??


Saturday, June 27, 2009

Ibu & Pasangan

bacalah sambungan cita semalam ini..............

Aku ada pasangan hidup sendiri....

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"
Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak
Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup. mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup..... membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup....... membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Dimensi

" sesuatu yg tak di sangka, seringkali mendatangi kita"

berkumandang lagu Kenny, Remy & Martin dalam suasana hening petang ini. Perjalanan yang berliku-liku tak terasa saat perasaan melayang-layang di awangan. Rakan-rakan yang lain ternganga tidor keletihan akibat kerja dan rehat yang kurang.

Sesekali mata melilau mencari imej atau objek yg menarik untuk habuan kamera ini. Yelah, beli mahal-mahal tapi tidak digunakan semaksimumnya. Ala, sebaik digital, kalau pakai negatif mahu betul-betul imej itu selari dgn naluri kita. Kalau tak asyik kerugian duit dan filem jelah.
Namun dalam hati bukan itu yang di cari...yang di cari kedamaian hati. Adakah aku berhak berada di sini atau kerana terpaksa dalam suka..

Entahlah...yang pasti masih ada sesuatu yang buat aku sentiasa teringat buat selamanya. Walau jauh mana aku pergi, ia tetap menghantui. Aku kembali memikir dan cuba mengingatinya semula...

bersambung

Thursday, June 25, 2009

Kurus Kursus

Salam semua!!!

Naga is back after been kicked away for while
Takdelah main2 jer...
Penat gile kaki membawa badan kerana ingin mencari Ilmu
Ilmu yg dapat membawa kebahagian duni dan akhirat

KURSUS BINA TAQWA Siri 1
Hmmm..okeylah program yer walau tak seperti yg di sangkakan
Mungkin inilah namanya modul..
Walau aku bukan alim tapi heran jgklah
Kenapa ia leh terjadi begitu rupa
Jika anda ingin tahu lebih lanjut leh lak tgk n3 si Onggon
Coz dialah yg paling menderita di sana

Kerana mulut badan binasa
Kerana mulut jgk hati menderita
Kerana mulut sumpah seranah melata
Kerana mulut segala-galanya bermula
Sengketa antara manusia tanpa ada hujung cerita
Kembalilah kepadaNya
Allah yg Maha Esa

p/s: lagu dibawah untuk Cik Intanurulfateha...senyum sokmo




DAN JUGA TUK TANASHA


Tuesday, June 23, 2009

Misteri

Semalam aku menerima sebuah panggilan misteri di saat aku sdg menikmati mkn malam. No yg tertera aku tak kenal tp last2 aku angkat jugak... ingatkan opizmate aku pakai nombor baru.
Yg menjadi hal yer..tiba2 jer bro mana sound2 gua kata gua kacau adik dier. Apa lagi berasap lah gua. Siap mamat ni cakap dia polis..lagilah gua berangin. Terus gua sound dia.

Aku: "lu balai mana bro? Gua tak heranlah! Ada brani lu bgitau lah"

Mamat: :kamu jgn main2 r..u tinggal mana? nama u sapa?"

Aku: " Lu sibuk pahal? Gua tak kenal lu pun?" Kalau lu polis, jap lagi gua gi IPK"

Mamat: " Wah, sombong yer u nie! U nampak nie?"

Aku: " Nampak aper bro? Lu sakitlah"

Mamat: " U anda sms tak kat hp saya"

Aku: " Lu pun wa tak kenal, yg lu call gua byk kali mana u dapat no nie?"

Mamat" "adik i guna hp nie, so i check lah?"

Aku: " Sorilah bro, gua tak kenal sapa2 pun dr no nie." Better lu check dgn adik lu 2. Lainkali jgn main langgar jer"

Mamat: " oh yer ker? Ok, ti i check. Sori r."

Semasa aku bercakap dgn mamat nie, aku pandang hp aku kecik sgt. Kalolah ada depan aku skrg. mo bertumbuk aku tp nasiblah takde. Kemudian, timbul rasa risau~ mamat ni hackers ker.
Mana tau dia leh trace maklumat aku ikut no hp..so while he ios downloading my information..dia layan borak dulu. Serammnya..harap2 takde aper2 yg berlaku.

Kepada yg lain, hati2lah bila menerima panggilan misteri. Mana tau skrg nie org terlebih terer, macam2 ada dan boleh jadi.


LAGU DI BAWAH TUK CIK SARAH (niceqhita aku)...dia suka lagu nie.
Dan mamat dalam vc nie tak kukenali


Monday, June 22, 2009

Buli bah kalo ko

huhukk..baru nak aktif blog balik dah kena panggil keluar balik...
nasib baik kejap jer...tapi ada ke akses kat sana????

nak buat mcmana nasib badan...
terima jelah yer...
baru nak tune suasana kat KL dah kena berubah angin
baru nak startkan motor terus tak jadi

tiba2 teringat~ mcmana lah 'si toncit' kat sana tue
okeykah dia rrrr...
harap2 dia okeylah...walau ada bos dia ngah tgk dia keja tue
hahahaha....keja jgn tak keja

mcm ada org tue tanyapada kita~ siapakah dia?
dikalangan kitakah??
jawapannya..cari sendiri


dan kepada dia jangan lupa terus ceria...TQVM dear for make me smile again
dan arini terbongkar juak rahsia seseorang tue...hehehe
siapakah dia???
cari sendiri...

sebuah lagu tuk di sana...

Sunday, June 21, 2009

TONCIT

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Akhirnya
Kepulangan ku ke tanah semenanjung membawa seribu pengharapan.
Perkelanaan ku ke tanah kenyalang mengajar aku erti kehidupan
Di sana ku temui damai di hati walau sebenarnya bukan itu yg ku cari.

Namun gelak ketawa, senda gurau yg sering membayangi hari-hari di sana
Membantu aku melupakan seketika masalah utama
Sesungguhnya aku berterima kasih kepada si dia
Yang berjaya me'toncit'kan diri ku semula
Serta membawa kembali senyuman sukmaku sediakala

Siapakah gerangan orang itu yang berjaya melafazkan kalimah kegemaranku dgn sempurna
Ternyata aku amat merindui dirinya
Jika ada rezeki pasti kita akan bersua semula...

p/s: syhhhh......nagaperang mengila semula.

lagu di bawah sering ku dengar saat sungai sarawak mengalir lesu.
tika angin bayu bertiup lembut membawa hati pergi

Saturday, June 6, 2009

THE END

I' M SO DOWN! TOTALLY DOWN...EVEN THOUGH I TRY TO OVERCOME IT BUT IT IS SO PAIN.

I WILL BE AT SARAWAK SOON 7-21 JUNE. TO ALL MY FOLLOWERS THANK YOU FOR FOLLOWING ME
I'M SORRY FOR ATTEND YOUR COMMENTS AND VISIT YOUR BLOG FREQUENTLY.

AGAIN THANKS FOR BE MY FOLLOWERS..I WILL COME BACK IF PERMITTED.

MAY ALLAH BLESS YOU ALL AND PLEASE FORGIVE ME EVEN WE NEVER MEET.

AULD LANG SYNE.

Tuesday, June 2, 2009

Asyik FM

malam tu aku terbuka siaran Asyik FM semasa memandu ke Desa Pandan. Sapa tahu Asyik FM bersiaran dari mana dan tuk sapa? Sapa yg betul dapat dengar terus dari 91.1FM suara saya..hehehe!!

Sekali DJ stesen ni menyiarkan sebuah lagu yg dah lama gile saya tak dengar...lagu dari Kumpulan Teja. Wah, sikit punya rock kapak lagu nie..masa tu saya masih sekolah rendah lagi kot. Bila dengar bait-bait lagu nie teringat pula pada kawan saya yang ada masalah dengan awek dia dulu. Dengar cita dia masalah dia sekarang punye lah besar dari dulu.

Besar mana??? Leh dikatakan tahap meragut nyawa jugalah. Iskh! Iskh! Ape ke he nye tue? Mengikut empunya badan awek dia ada BIG PROBLEM hingga tak dapat memberi komitmen terhadap perhubungan mereka. Jadi saya yang agak2 menyibuk nie bertanyalah kepada dia.
Jawapan dia amat menakutkan tapi maaf takleh cita....

So layanlah jelah lagu kat bawah nie yer... hari nie banyak teman2 blog saya sedih2 jer..






Sunday, May 31, 2009

Cintun Groovy

When Im feeling blue, all I have to do
Is take a look at you, then I'm not so blue
When youre close to me, I can feel your heart beat
I can hear you breathing near my ear
Wouldnt you agree, baby you and me got a groovy kind of love

Anytime you want to you can turn me onto
Anything you want to, anytime at all
When I kiss your lips, ooh I start to shiver
Cant control the quivering inside
Wouldnt you agree, baby you and me got a groovy kind of love

When Im feeling blue, all I have to do
Is take a look at you, then Im not so blue
When Im in your arms, nothing seems to matter
My whole world could shatter, I dont care
Wouldnt you agree, baby you and me got a groovy kind of love
We got a groovy kind of love

especially for those in love~ mrs. edy jangan suka merajuk sgt yek

Thursday, May 28, 2009

BERASAP CIK ALIce

Salam semua.. semoga berbahagia dalam menanti pertengahan tahun 2009 nanti.

Sepanjang hidup kita, pasti kita punya teman atau kawan sepermainan yg rapat dgn kita.
Ataupun kawan lelaki atau perempuan yg sering menemani hidup kita~ boyfren or girlfren not special k... Tiba-tiba pergi meninggalkan kita tanpa berita atau ucapan dan masa tu kita lupa tuk menyatakan perasaan kita kepadanya.
Perasaan nie tak mgkn berkenaan cinta tapi merangkumi rasa pahit, manis, masam ataupun kelat.
Yelah, kita nie kadang2 jadi hipokrit; senyum di luar tapi meneriak di dalam semata-mata ingin menjaga perasaan atau malu luahkan rasa hati.
Jadi sila layanlah bait-bait di bawah yer..HAPPY SELALU :)

Sally called when she got the word,

She said, I suppose you've heard about Alice

Well, I rushed to the window, and I looked outside

I could hardly believe my eyes

As a big limousine rolled up into Alice's drive




Don't know why she's leaving, or where she's gonna go

I guess she's got her reasons but I just don't want to know

'cos for twenty-four years I've been living next door to Alice

Twenty-four years just waiting for the chance

To tell her how I feel and maybe get a second glance

Now I've got to get used to not living next door to Alice

We grew up together two kids in the park

We carved our initials deep in the bark, me and Alice

Now she walks through the door with her head held high

Just for a moment, I caught her eye

A big limousine pulled slowly out of Alice's drive



Sally called back and asked how I felt

And she said, hey I know how to help - get over Alice

She said now Alice is gone but I'm still here

You know I've been waiting for twenty-four years

And the big limousine disapeared



Don't know why she's leaving, or where she's gonna go

I guess she's got her reasons but I just don't want to know

'cos for twenty-four years I've been living next door to Alice

Twenty-four years just waiting for the chance

To tell her how I feel and maybe get a second glance

Now I've got to get used to not living next door to Alice



No I'll never get used to not living next door to Alice


TIME TO SAY GOODBYE

~1987- 2002~

i miss my school life and campus life. I think most of us love this moment too rite??
When i heard this song, the echo still playing in my minds. Last day at UiTM is a beginning of new life. Workkkkkk...........................
(broken english aku nie)

When I'm alone I dream of the horizon and words fail me.
There is no light in a room where there is no sun
and there is no sun if you're not here with me, with me.
From every window unfurls my heart the heart that you have won.
Into me you've poured the light,
the light that you found by the side of the road.

Time to say goodbye.
Places that I've never seen or experienced with you.
Now I shall, I'll sail with you upon ships across the seas,
seas that exist no more,
it's time to say goodbye.

When you're far away I dream of the horizon and words fail me.
And of course I know that you're with me, with me.
You, my moon, you are with me.
My sun, you're here with me with me, with me, with me.

Time to say goodbye.
Places that I've never seen or experienced with you.
Now I shall, I'll sail with you upon ships across the seas,
seas that exist no more,

I'll revive them with you.
I'll go with you upon ships across the seas,
seas that exist no more,
I'll revive them with you.
I'll go with you.


Tuesday, May 26, 2009

PENYU~ gembira bersama

HELLO MY FRIENDS...APA KABAR SEMUA?
SORI LAMA TAK UPDATE BLOG NIE SEJAK BALIK
KERANA ADA HAL2 YG TAK DAPAT DI ELAKKAN.
BEGITU JUGA MEMBALAS KOMEN-KOMEN ANDA SEMUA
KERJA SEARCH AND DESTROY MASIH BERJALAN LAGI BAGI KAWASAN ZON TENGAH (KL & SELANGOR)
HARAP-HARAP ESOK LEH HABIS..

APA-APAPUN LAYAN LAGU NIE YER...




Imagine me and you I do
I think about you day and night
It's only right
To think about the girl you love
And hold her tight
So happy together

If I should call you up invest a dime
And you say you belong to me
And ease my mind
Imagine how the world could be
So very fine
So happy together

I can see me lovin' nobody but you
For all my life
When you're with me baby the skies'll be blue
For all my life

Me and you and you and me
No matter how they toss the dice
It had to be
The only one for me is you
And you for me
So happy together

Sunday, May 17, 2009

Beday!!

Wassup!!! Harap semua sihat-sihat yer.

Goodbye Kuala Terengganu yg indah permai...lalala. Selama berada 5 malam bermula 13-17 Mei leh dikatakan dari hulu Terengganu hinggalah ke Kemaman kami meronda. Sesungguhnya kerja kami amat mencabar kerana kami ada senjata yang membolehkan kami bergerak hingga ke larut malam...hehehe
AIR BUAH CAMPUR memang sedap gile hingga naik kembong teman minum.


Sekarang kami sudah berada di Kuantan dan malang gak buat kami sebab kami tinggal agak jauh. Kira-kira kat pinggir kuantan lah gak...Stadium area wo..Okey lah now is makan time dan sok kami mgkn nak tukar hotel lat Jalan Bukit Ubi..

Kami akan berkampung hingga 23 Mei, satu hari sebelum harijadi Khairul Onggon....hehehe

Friday, May 15, 2009

Wild Zone

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Maaf kerana tidak dapat mengemaskini blog untuk seketika waktu
Arakian, kepenatan yang amat sangat akbat kami tinggal berdua dari tiga.
Raksasa telah berubah wajah sekarang dan telah pergi meninggalkan kami..
Huhukk..kenapalah CC nie pasang lagu Gingerbreads...kau ku rindukan

I miss u all dan CC yang saya jumpa nie punyalah jauh tapi amat selesa.
Banyak tempat saya pergi di Kuala Terengganu nie
Terima kasih cik masni..aaahh kerana sudi amik gambar saya..

beginikah cik felix dan cik man bergurau senda di zon selatan?
(lokasi Jalan Budiman, Batu Burok)
jika anda ternampak mereka sila laporkan
kepada Mak Mah



suspek di dapati menonton rancangan PKM
langkah2 pencegahan terpaksa di ambil
suspek telah di gari di tiang pagar rumah sapa tah
sambil mendengar Tarbiyah ala2 BTN gitu.
(lokasi Kg. Baru, Seberang Takir)


sebagai ahli team S&D setiap perlakuan sasaran amat diperhatikan
tindakan di atas di panggil Double Trouble
yakni orang amik gambar kita
kita amik gambar orang tu agar semua selamat
(lokasi Masjid Kristal, Taman Tamadun Islam, Pulau Wan Man)


gaya seorang S&D bila menyedari ada orang memerhatikan
gerak geri ahli S&D
untuk mahir akan posisi ini, sudah 7 kali kamera meletup
(lokasi Jeti Tok Ku Paloh, Taman Tamadun Islam)




ini adalah saat- saat akhir kawasan ini di letupkan...berdirinya saya di sini adalah sebagai kenangan anda semua
kerana jika anda ke sini lagi, sign board ni mgkn takda lagi.
(lokasi masih sama lagi)

CUKUPLAH SETAKAT INI KERANA SAYA DAH NAK MATI KELEMASAN DALAM CYBER CAFE WILD ZONE, JALAN SULTAN OMAR,KUALA TERENGGANU.
PENCEMARAN ASAP ROKOK AMAT BERLELUASA WALAU OPIZ MBKT DEKAT JA DGN SINI. DI HARAP PEMILIK PRIHATIN YER..jap nak gi sound owner dia.


raksasa setelah baik dari selsema dan buat plastic surgery...hilang akal jap.

Tuesday, May 12, 2009

Godam Gurindam

TERIMA KASIH ORANG TAMAN SRI, PENGKALAN CHEPA,

TERIMA KASIH ORANG PEKAN KOK LANAS,

TERIMA KASIH ORANG PEKAN KETEREH,

TERIMA KASIH ORANG FLAT KG. SIREH,

TERIMA KASIH ORANG KG.SIMPANG GETING,

TERIMA KASIH ORANG KG.BUNOHAN,

TERIMA KASIH ORANG WAKAF MEK ZAINAB,

TERIMA KASIH ORANG BEREK 12,

TERIMA KASIH ORANG JALAN HOSPITAL,

TERIMA KASIH ORANG JALAN SULTAN YAHYA PETRA,

TERIMA KASIH ORANG RUMAH AWAM PADANG TEMBAK,

TERIMA KASIH ORANG RUMAH MURAH TAMAN BINJAI,

DAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA TEMPAT YG KAMI PERGI,
TAPI TAKDA DALAM SENARAI NI SEBAB BYK SGT NAK INGAT.


TERIMA KASIH ORANG KELANTAN SEMUA

ATAS KERJASAMA ANDA SEMUA KEPADA KAMI

DALAM MENJAYAKAN MISI DAN TUGASAN KAMI

SELAMA KAMI BERKAMPUNG DI SINI


DAN JUGA UNTUK SAHABAT-SAHABAT DI BESUT
YANG SUDI MEMBANTU KAMI DALAM PROJEK INI

TERIMA KASIH ORANG KUALA BESUT
TERIMA KASIH ORANG JERTIH

ESOK PAGI KAMI BERTOLAK KE
KUALA TERENGGANU PULOK


huhukkk...seronok sgt di sini
penuh beg dgn buah tangan & kaki

sebab ada ja yg dak di beli di sini

hingga kadangkala kami terpaksa

mengigit jari, takut duit tak cukup nanti

tuk bermalam di KT dan Kuantan pasni.