Wednesday, February 18, 2009

Mo sihat & cantek?

Aloya!!! selalu kita dgr tentang org ngomel sakit pingganglah, sakit belakang dan lain2 lglah. Kadang2 ia berlaku disebabkan kecederaan lama cam eksiden, jatuh, dr kecil dah da problem, disebabkan sakit lain dan macam2 lagi.
jd hari ni, saya nak gitau gimana kita leh kuatkan pinggang dan kawasan sekitarnya dgn bersenam cara yg sihat. Yelah, sakit pinggang atau lemah belakang ni disebabkan juga kelemahan otot seperti otot betis, peha, buku lali dan punggung.
maka kita leh kuatkan dgn senaman SQUAT atau mencangkung bukan mcm biasa..hhehehehe (jgn salah paham k) . Jadi bila otot, ligamen dan tendon kuat, dapatlah kita elakkan sakit pinggang. Serta jangan lupa REGANGAN ala stretching la.
Silamat mencuba! 8 lagi, 1, 2, 3 8 lagi..ayakk.






Cara2nya:
  1. berdiri dgn tegak.
  2. buka kaki anda seluas bahu.
  3. kembangkan dada
  4. so bila dada di kembangkan auto terkunci.
  5. turunkan badan anda perlahan2
  6. lentikkan punggung anda kebelakang sedikit
  7. pastikan lutut anda lurus mengikut posisi (lutut xleh lebih dr hujung jari kaki)
  8. turun dengan kiraan 1, 2, 3 , 1, 1, 2, 3 utk naik
  9. jgn terus turun 90 darjah, turun 45 darjah,
  10. dapatkan momentum dan iramanya dulu
  11. kemudian barulah lakukan sebanyak 9-12 kali.
  12. kalo mampu 3 set ( 1 set= 9-12kali)
kalo susah leh buat gini plak, cara sama tapi sebelah kaki ja tukar2 tau. kang sebelah ja yg kuat.

11 comments:

eDrYaNa said...

agak2 kalu sakit malashh menyerang, ada x senaman2 yg sesuwei?

Shitsurei shimashita said...

edryana~ ada namanya siring2.
ti saya bukak post baru k.

helena's said...

ni khas tu pompuan ke?ehehe nak cantik meh buat spa yer..ekeek

khairul onggon said...

wah... best nye senaman ni.. kalau dalam melayu senaman apa namanya ni>???? hehehehe..

Yatt said...

senaman lak pulak..
aduhhhh..laa ni xleh nak wat lerr... :-(

pada yg nak jaga badan silamat bersenam k.. :-)

fitrahulinsan said...

weh.. kalau aku sakit ibu jari kaki ada senaman yang sesuai tak? hahaha.

lagi satu, bagi aku senaman untuk membakar lemak di bahagian punggung dan pusat.. bole?

irbika said...

fitrahulinsan,
kalau sakit jari kaki tu, amik parang potong jer...
kalau nak bakar lemak kat bahagian tu, amik api, nyala lilin, layang jer atas api... nanti kecut la cam plastik kena api! hehehe

Marcella Raymond said...

saya nak lihat model lelaki demonstrasi senaman tersebut.

=P

Shitsurei shimashita said...

hahahahaha!!!

jgn main2 wo, saya ikhlas membantu anda. Dgn senaman ni anda akan lebih kuat dan sihat.

helena~ rawatan SPA? I like!!!

Onggon~ dalam melayu namanya senaman kucing garong.

yatt~ dah ajak sekeluarga bersenam sama2. Mesra!!

fitrahulinsan~ hehehehe! ada ti wa posting sebelah meja je.

irbika~ grill or deep fried? steam pun okey wo!

marcella~ lelaki? ti saya carikan yg ganteng2 gitu. Hhahahahahaha!

PJ selamba said...

'lentikkan punggung anda kebelakang
sedikit'

I LAIK!

Shitsurei shimashita said...

pj~ lentik tu tolak ke belakang mcm hand nak mencangkung tapi jgn over k. kang lain yg exercise. hehehehehe.
ada2 aja ko ni PJ