Sunday, February 22, 2009

Khasiat Taugeh


Ramai orang kurang/tak suka tauge termasuk juga konojo kerna x best/sedap.
Tapi tauge banyak khasiatnya wo! Antaranya:-

mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita.
  1. mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan lelaki makin baik.
  2. bagi wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan.
  3. mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia.
  4. mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat; kanavanin(canavanine), sejenis asid yang amino.
  5. Kanavanin, dikatakan mampu melumpuhkan awalan kanser leukimia, usus besar dan pankreas.
  6. mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis.
  7. Estrogen dalam tauge dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis)

Pengambilan tauge oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari
  • Kanser payudara,
  • Gangguan menjelang menstruasi,
  • Simptom pra-menopaus,
  • dan gangguan akibat Menopaus.

Mampu membantu menghalang Penyakit jantung/strok/kolestrol

  1. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil tauge dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau “lemak jahat” LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL.
  2. Ttauge padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda.
  3. Membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama tauge dalam memerangi sel kanser.
  4. Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh.
  5. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat membentuk benih kanser.
JADI PIKIR-PIKIR2 KANLAH KENAPA KITA TAK MAKAN SAYUR YG MURAH DAN DAPAT BANYAK PLAK TU~ celur jp pastu ratah.. krak!krak!krak!

14 comments:

gotahlantun said...

HA....AAH YOO LAH, LAGI PUN SONANG TANAM DAN TAK BANYAK GUNA RUANG.
APO KITO TUNGGU LAGI...!!!

JOM!!!KEMPEN TANAM DAN MAKAN

TAUGEH !!!

KAH KAH KAH

wana said...

wuhuu..i like togeh2. cedapp tue...

mademoiselle azieshakespeare said...

taugeh adlah sdap, eheheh

caturist said...

Wah...ini suda bagus.

Besok jugak aku beli kajang ijau tabur depan umah.

Shitsurei shimashita said...

gotahlantun~
toing!toing! perniagaan yg bagus tuk org kita. BPN leh start kot?

wana~
suka taugeh ke towkey taugeh? hehehehe..

azieshakespeare~
sudah semestinya, murah dan berpatutan.

caturist~
hehehehe!! kang jd beanstalk pulak kang.

kakyong said...

salam nagaperang,
sahih ke info ni.. sbb ade org penah bgtau kakyong, togeh takde khasiat..

btw, kakyong suka togeh, tak sedap masak keteaw @ mee goreng tanpa togeh..

so far yg kakyong tahu.. Togeh Menglembu is yg the Best..!! Ni org yg niaga kat pasar citer..

pink_butterfly said...

tauge sedap!


sungguh enak d mkn bgitu saja~



lalala~

nia said...

sy suke je taugeh..lg2 taugeh kasar..ahaks...

tHEoNeANDoNLy said...

hehehe.. citer psal togeh ni aku teringat 1 citer kwn aku.. dia kata masa dia uuu ukk.. (berhadas besar) hehehe.. kuar togeh yg x dhadam sepenuhnyer!! eeee... so pegajaranyer dcini.. kpd kwn2semua... "kunyahlah togeh sampai lumat baru telannn ok..!" hehehehaha...

irbika said...

betul tu... khasiat nya berlambak tapi biasa... benda elok, susah tul nak bagi org sukwer kan!!!
Hello apek samurai, bagi tauge 1 kilo!

Marcella Raymond said...

tapi taugeh tak sodapppppppp :p

sutera putih said...

Da moral of da story,,,
Makan lah togeh untuk kesejahteraan bersama,,,
hahaha,,,

melle.masih sekolah. said...

OMG!!
aku tak sukaa taugeh.

*kena pegi beli lepas nih.

Shitsurei shimashita said...

kakyong~
tulah pasal ada kata xbagus but like u i like togeh. Ti nak cari Menglembu sama kacangya. TQ 4 d info.

cik rama2~
betul tu bah, ti kita makan sama2 k. Nyum2!!

nia~
saya pun sama. semalam my mama goreng dgn daun kuchai. Ratah sampai berdiri wo!

theOneANDoNLy~
huhuhuhuk~ cian kawan tu. tut....x sesuai dibaca ketika mamam.

irbika~ siap cik ira. leh amik dari uncle cheah coz dia manyak ngam dgn itu towkey nasi kandar wo :)

marcella~
tak sodaaaapppppppppp kata u tp kita kata sedappppppppppp. hehehehehe!!!gurau2 aje ma.

sutera putih~
sihat cergas bersama kartunis Taugeh. hehehehe 8 lagi 1, 2, 3 :p

melle~
sapa yg nak makan tu? masak kan utk i ke??? kikikikikikik- jgn mare ya.