Wednesday, February 11, 2009

Kasih sayang kita


Soalan ini dilontarkan oleh Pak Alias (kira2 kat tempat saya keja seorang pemikir jugaklah). Beliau bertanya kepada saya dan Onggon "kenapa manusia berkasih sayang antara satu sama lain lebih dari sayang kepada Allah?""sedangkan kita tahu kepadaNya jua kita kembali"
Beliau juga menegaskan sekurang2nya jika tidak kepada Allah, kepada Nabi Muhammad SAW pun jadilah. Namun hari ini jika ditanya sapa yg paling kita kasih pasti anda sendiri tahu jawapannya bukan.
Kami cuba merungkai namun jawapannya masih tergantung dalam fikiran kami. Mungkin saudara/saudari boleh menjawabnya. Renung2kanlah dan fikir2kanlah.

8 comments:

Anonymous said...

"Namun hari ini jika ditanya sapa yg paling kita kasih pasti anda sendiri tahu jawapannya bukan."

bagi fahmi...

jawapan ni adalah hadiah dari allah kepada orang2 yg beriman... hatinya hanya kepada allah (zuhud)...

bukan semua orang dapat... :(

hehehe sorry info terbatas...
tq sir

caturist said...

Kasih sayang sesama manusia juga adalah tanda kasih kepada Allah.

Sayang manusia/kereta/duit/harta dan sebagainya = sayang Allah.

Boleh macam tu?

cik_ah82 said...

hmm..setuju dgn caturist..
pada kami la kan, mmgla kalo kita tanya sapa yang kita sayang, kami akan jwb suami kan..tp, disebabkan kita sayang suami maka kita lebih kasihkan Allah kerana telah mengurniakan kepada kita pasangan utk berkongsi suka duka..
kita tahu bahawa Allah memerhatikan kita setiap masa, jadi, kita haruslah mengingati Allah bukan saja masa susah, tp setiap masa..

boleh?

Anonymous said...

"Kekasih Dunia" hanya dikasihi tatkala hidup di dunia sahaja. "Kekasih Akhirat" dikasihi di dunia dan di akhirat. Di Padang Masyhar kita hanya kenali "Kekasih Akhirat" semata-mata.

Bagi mereka yang beriman dan beramal soleh sudah tentu tidak boleh lari dari memujiNya melalui "Bismillah" (Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang) dalam setiap bacaan surah dan permulaan setiap pekerjaan baik disamping mendoakan Rasulullah SAW melalui jumlah 15 kali Selawat (May Peace Be Upon You) setiap hari dalam solat 5 waktu.

Percaya atau tidak, mereka yang tidak tinggal solat (dengan khusyuk & tawadduk) secara automatik adalah kekasihNya dan kekasih Rasulullah SAW.

Mereka yang solat terkurang, KASIH pun terkuranglah!

Sekiranya kita lanjutkan pemikiran, persoalan "Kenapa manusia berkasih sayang antara satu sama lain lebih dari sayang kepada Allah dan Rasulullah SAW?" ianya tidak perlu dijawab oleh mereka yang menunaikan solat 5 waktu.

Kasih dan sayang kepada Tuhan & Rasul tidak perlu dizahirkan melalui sentuhan belaian kasih sayang & lambakan wang ringgit.

Begitulah mudahnya mencintai Tuhan & Rasul....Wallahu Aklam.

~PakKaramu~ said...

Hebat naga kamu ni

lemon said...

kita sebagai manusia mestila ada sifat kasih-sayang..nabi sendiri pun sarankan kita berkasih-sayang sesama umat kan...hehe...
saya pn xtaw apa sy ckp..maen ckp je..heee~~blur jap

Anonymous said...

err
erm
nampaknya aku tergolong dalam golongan yang macam tu
ades
kena ubah ni

Shitsurei Shimashita said...

sahabat2 sekalian,
walo terdapat pelbagai jawapan kita beri, sedikit pun jangan mengoyang akidah kita k. Biasalah kita dalam mencari ilmu, mengaku kelemahan diri dan terus berusaha mencari.

anyway, i am proud to be your friends. Friends forever.