Tuesday, February 10, 2009

Sebelum dan sesudah

Sepasang kekasih sedang asyik memadu asmara di tepi sebuah tasik, sambil berbual-bual mesra.....

Makwe: bang, andaikata saya menjadi bintang.....
Pakwe: abang kan jadi Ultramannya
Makwe:kenapa pulak, sepatutnya abg jadi bulan purnamalah
Pakwe:Salah tu, kan ultraman ada bintang kepunyaannya
Makwe: gitu..... kalau saya jadi bunga
Pakwe: Abang jadi tukang kebunnya
Makwe: Kenapa bukan kumbang
Pakwe: Sebab kumbang keje dia hanya menghisap madu..... sedangkan tukang kebun kerjanya menyiram dan membaja bunga tu setiap hari
Makwe: Wah! hebatnya abg nie..... begitu pandai berkata-kata

Setelah puas berbicara dan bergurau senda, bangunlah pasangan kekasih tersebut untuk bersiar-siar. .. tiba2 si makwe tersepak sebatang tunggul kayu, dan jatuh tersembam ke tanah…..bedebik! !!!!! macam nangka busuk daa!!!!
Makwe: Aduh!!!! sakiknya be, (awek tu rupanya minah kelate)

Pakwe: Cilako! punyo tunggul kayu..... buto ko!!!!!, tak nampak ko oghang nak lalu (rupa2nya si pakwe tu orang N9)..... sayang takde apa2 ke?
Makwe: Takde sikit je bang..... cuma luka sikit jer dahi nie
Pakwe:Nasib baik tunggul kayu, kalau orang tadi memang nahas abg kejekan.

Memang telah ditakdirkan jodoh mereka berdua..... selang beberapa bulan selepas itu pasangan kekasih ini pun mendirikan rumahtangga..... 2 tahun
kemudian, si isteri teringat kembali kisah yang lalu sewaktu membawa anak mereka bersiar-siar di tasik yang sama ketika bercinta dahulu,

Isteri: Bang, ingat lagi tak tempat nie?
Suami: Masakan abg boleh lupa
Isteri: Kalau saya jadi bintang
Suami: Abang jadi beginilah
Isteri: Kenapa bukan Ultraman.....
Suami: Kat Malaysia mana ada Ultraman..... kat Jepun adalah..... apa lah awak nie.
Isteri: Kalau saya jadi bunga
Suami: Abang jadi beginilah
Isteri: Apa abg nie..... cakaplah betul2
Suami: Apo kono eh dongan ekau nie..... dah buang tebiat ko, tak nampak anak kito tu..... kalau dah abg jadi Ultraman ngan ntah apo apo ntah laie, sapo nak bagi makan kek anak kito tu..... yang mengado-ngado nak jadi bintang tu buek apo
Isteri: Abe nie tok supo dulu..... tok rometik lasung, mete2 la saya nie doh tok comey lagi.....
Suami: Takdo nak romantik kosmetik do.....
Selepas puas duduk sambil berbalah, maka berjalan pulanglah keluarga tersebut..... tiba2 si isteri tadi tersepak sebatang tunggul kayu(mungkin tunggul yg sama), lalu jatuh gedebuk!!!! ke tanah.....
Isteri: Aduh abe sakik nyo!!!!!
Suami: Apo kono eh awak nie..... buto ko, punyo bosa tunggul tu tak nampak ko!!!!!!!!!!

------
MORAL: Sebab itulah bercinta dan memadu asmara sebelum berkahwin patut dijauhi. Selain dari risiko "termengandung", ia boleh memadamkan api cinta apabila sudah bernikah.

Artikel ini adalah sumbangan khalifah, seorang warga Megasutra.

7 comments:

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari Pak Karamu

eDrYaNa said...

tingat plak jaman b'chenta2 dolu..

cik_ah82 said...

abe ni, jahat betol!
abe xmo jadi ultraman, sentap la..hehe

cik_ah82 said...

betul..tp bercinta sebelum kawen xsalah kalo mahu kenali hati budi..
kami pun wat pa..tp, kalo bercinta dengan nafsu, itula yg patut dijauhi sama skali dong..;)

Shitsurei shimashita said...

sokong cik_ah82!!!

Ken Cornellius said...

best2..heheheh

aZuRa AhMaD said...

gitulah time cinta..bila dah kawin..tak mcm bercintan dulu...betullah...cinta itu buta..