Monday, February 2, 2009

Masa dan warga emas

Satu diskusi mengenai Warga Emas Terpinggir telah disiarkan baru2 ini di Astro. Ia dihadiri oleh empat ahli panel plebagai bidang seperti ahli politik, NGO dan korporat.
Maka pelbagai hujah dan pandangan telah diluahkan dan juga persoalan2 yg membelenggu halatuju dan layanan kepad warga emas.
Salah satu contoh ialah tekanan kerja, ekonomi hingga dianggap 'hamba duit' telah menyebabkan keprihatinan kepada warga emas berkurangan. Ini kerana keutamaan diletakkan pada diri sendiri, keluarga dsb. Namun pendapat ini di sangkal oleh empunya francis 1901; pengetahuan dalam pengurusan kewangan adalah penting yakni berbelanja mengikut mampu. Bukan itu sahaja pembahagian masa adalah penting.

Ya masa- seperti yg dinyatakan oleh Allah SWT dalam surah Al-Asr:



Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal salih dan mereka berpesan2 dgn kebenaran dan berpesan2 dgn kesabaran.
Kecelakaan bagi setiap pencaci dan pengeji.



Cuba kita lihat ibubapa kita dahulu, dgn anak yg ramai, tahap pendapatan yg rendah namun masih menpunyai masa untuk kita. Malah sebahagian dari mereka tidak berpelajaran seperti kita sekarang tetapi mereka tahu membahagikan masa.
Namun kini sebahagian kita sering memberitahu orang tua kita" maaf ibu/ayah, saya tak punya cukup masa untuk menjaga/melawat, banyak kejar/sibuk sgt""dulu lain sekarang lain- sekarang masa pendek"

Masa tetap sama dan saya pernah diberitahu oleh seorang pengarah besar syarikat terkemuka dunia ' spend time wise earn time twice'

Justeru itu saya dan diri2 yang lain haruslah mengambil ikitbar tentang pentingnya pembahagian masa. Sebagai contoh sikap suka bertangguh2, sambil lewa, banyak bercakap, kurang cekap dalam melakukan dua kerja serentak dsb adalah kenapa kita sering kekurangan masa.

No comments: