Saturday, May 9, 2009

Wesak Day


Hari nie HARI WESAK dan semalam aku berkesempatan ke Wat Buddha di Tumpat. Nama kawasan nie Kg. Bunohan...entah apa maksudnya tue..idok ler teman tau.
Pertama kali aku masuk wat sebab paling kuat aku masuk nengok pun Tokong Cina jer.



Kira meriah jugaklah aktiviti2 yg diadakan, ada yg gi bayar nazar, ada yg lekatkan Daun Emas kat kepala patung Buddha dan sebagainya. Sayangnya gambar di sekitar wat tu saya tak ambil..huhukk!! (p/s: awek Siam nie cun2 gak.. tp lagi comey konojo..hahaha riak jap)

Pastu kami gi plak Kg. Simpang Genting tuk berapa jam..ya Allah panas bukan kemain lagi. Sabor jelah hati nie menahannya. Ada pict yg best tuk tatapan anda semua sumbangan Masni...aaaahhhh!!

Masa nak balik tu, kami akhirnya sempat juga bergambar di Wat Buddha yg namanya payah jugak nak sebut. Nengok gambar jelah yer...dan kalo korang datang Kelantan pastikan destinasi2 begini tidak ketinggalan dari jadual. Kat Tumpat nie ada 'bunker' zaman perang jepun dulu yang tak terjaga sangat dan yang paling best skali payoh benar nak tahu diaorg nie sie ko cina ko melayu. Muka dok sepesen dan bercakap dalam loghat yg sama melainkan korang arif ler nak bezakan dengung diaorg nie.

Lagi satu di daerah ini juga terletaknya juga Pengkalan Kubor iaitu salah satu juga syurga membeli belah bukan syurga &^*(*&7$ key. Perkhidmatan keretapi juga akan bersambung dari sini jika ingin ke Bangkok. Dgr cita orang Thailand yg menggunakan keretapi kelas 3 diberi tambang percuma oleh kerajaan mereka sebagai salah satu bantuan saat ekonomi gawat nie.

Gambar tunggu jap...gadget tak bawak sebab rushing beli burger tuk makan malam kami.

nie antara komen yang aku dgr tentang kerajaan Thailand mengenai cara mereka merancakkan sektor pelancongan mereka ~ " Jika anda di Narathiwat anda akan nampak Bangkok; jika di Bangkok anda akan nampak Chiang Mai"

7 comments:

ayang's said...

ermm... baru tau syoknyer join search & destroy nih...
yang masni....ahhh... tu eje berbaik yer... nampak macam masri jer....

P/s--. wendunyerrrrrrr

[h]einsen said...

heheh..best jugak bjalan2 camni..tp jgn terlencong masuk ke thailand numpang keretapi tu dah la hehe..

khairul onggon said...

bestkan search & destroy??? Kan dah ckp.. Kita akan jumpapelbagai lapisan masyarakat tak kira apa agama, kaum dan pangkat.. Yg bestnya, kita bergerak ala2 CIA gitu..

Kelebar Malam said...

kat sarawak, perayaan hari wesak ni kureng sikit cos tak ramai penganutnya..

-WaN- said...

aku yg tinggal kat kb pon tak pernah gi tumpat lg ..hehe

tp awek2 siam mmg lawa2..surius..

John Iverson said...

Semalam ada perarakan kt brickfeild.... siap bawak lilin lg

Shitsurei shimashita said...

ayang~
sori towkey..kita tala kaco olang punya. itu bro masri baik ma.. so so soli aaa..

heinsen~
tulah pasal hajat di hati nak jugak tapi apakan daya pasport tiada. huhuhkkk!!

onggon~
best wo! memang best walo kami berempat namun hubungan kekeluargaan amat erat. hehehehe!!