Thursday, September 23, 2010

Rahsia 619

Sebelum ini banyak yg bertanya kpd aku kenapa aku suka nombor 619. Jersey pun nombor 16, no umah 19 n suka dgr ayat tonggang terbalik sama saja (69). Tp x penah aku jawab kerana malas nak jawab..hehehe. Jangan marah r geng...hihihi

So kali ini aku beritahu apa maksud 619 kpd aku: aku amik dr Surah Al An`am (Binatang Ternakan)

(6:19) Katakanlah: `Siapakah yang lebih kuat persaksiannya?` Katakanlah: `Allah`. Dia menjadi saksi antara aku dan kamu. Dan Al Quraan ini diwahyukan kepadaku supaya dengan dia aku memberi peringatan kepadamu dan kepada orang-orang yang sampai Al-Quraan (kepadanya). Apakah sesungguhnya kamu mengakui bahwa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah?` Katakanlah: `Aku tidak mengakui.` Katakanlah: `Sesungguhnya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (dengan Allah)`.


Surah ini menyentuj tentang beberapa perkara antaranya ialah

1. Keimanan: Bukti-bukti keesaan Allah serta kesempurnaan sifat-sifatNya; kebenaran kenabian Nabi Muhammad s.a.w.; penyaksian Alla atas kenabian Ibrahim, Ishaq, Ya'qub, Nuh, Daud, Sulaiman, Ayyub, Yusuf, Musa, Harun, Zakaria, Yahya, 'Isa, Ilayas, Alyasa', Yunus dan Luth; penegasan tentang adanya risalah dan wahyu serta hari pembalasan dan hari kebangkitan, kepalsuan kepercayaan orang-orang musyrik dan keingkaran mereka terhadap hari kiamat.

2. Hukum-hukum: Larangan mengikuti adat istiadat yang dibuat-buat oleh kaum Jahiliyah; makanan yang halal dan yang haram; wasiat yang sepuluh dari Al Quran, tentang tauhid keadilan dan hukum-hukum; larangan mencaci maki berhala orang musyrik karena mereka akan membalas dengan mencaci maki Allah.

3. Kisah-kisah: Kisah umat-umat yang menentang rasul-rasul; kisah pengalaman Nabi Muhammad s.a.w. dan para nabi pada umumnya; cerita Nabi Ibrahim a.s. membimbing kaumnya kepada tauhid.

4. Dan lain-lain: Sikap keras kepala kaum musyrikin, cara seorang nabi memimpin umatnya; bidang-bidang kerasulan dan tugas rasul-rasul; tantangan kaum musyrikin untuk melemahkan rasul; kepercayaan orang-orang musyrik terhadap jin, syaitan dan malaikat; beberapa prinsip keagamaan dan kemasyarakatan; nilai hidup duniawi.

3 comments:

alien said...

GOOD

ღ❤❣::A.J.M::❣❤ღ said...

oooo... baru taukkk...

izman said...

oo... itulah pasal ko suka 619. baguslah sebab ia diambil dari Al Quran.

kawan aku suka 786, ia lambang india muslim.