Thursday, September 23, 2010

Rahsia 619

Sebelum ini banyak yg bertanya kpd aku kenapa aku suka nombor 619. Jersey pun nombor 16, no umah 19 n suka dgr ayat tonggang terbalik sama saja (69). Tp x penah aku jawab kerana malas nak jawab..hehehe. Jangan marah r geng...hihihi

So kali ini aku beritahu apa maksud 619 kpd aku: aku amik dr Surah Al An`am (Binatang Ternakan)

(6:19) Katakanlah: `Siapakah yang lebih kuat persaksiannya?` Katakanlah: `Allah`. Dia menjadi saksi antara aku dan kamu. Dan Al Quraan ini diwahyukan kepadaku supaya dengan dia aku memberi peringatan kepadamu dan kepada orang-orang yang sampai Al-Quraan (kepadanya). Apakah sesungguhnya kamu mengakui bahwa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah?` Katakanlah: `Aku tidak mengakui.` Katakanlah: `Sesungguhnya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (dengan Allah)`.


Surah ini menyentuj tentang beberapa perkara antaranya ialah

1. Keimanan: Bukti-bukti keesaan Allah serta kesempurnaan sifat-sifatNya; kebenaran kenabian Nabi Muhammad s.a.w.; penyaksian Alla atas kenabian Ibrahim, Ishaq, Ya'qub, Nuh, Daud, Sulaiman, Ayyub, Yusuf, Musa, Harun, Zakaria, Yahya, 'Isa, Ilayas, Alyasa', Yunus dan Luth; penegasan tentang adanya risalah dan wahyu serta hari pembalasan dan hari kebangkitan, kepalsuan kepercayaan orang-orang musyrik dan keingkaran mereka terhadap hari kiamat.

2. Hukum-hukum: Larangan mengikuti adat istiadat yang dibuat-buat oleh kaum Jahiliyah; makanan yang halal dan yang haram; wasiat yang sepuluh dari Al Quran, tentang tauhid keadilan dan hukum-hukum; larangan mencaci maki berhala orang musyrik karena mereka akan membalas dengan mencaci maki Allah.

3. Kisah-kisah: Kisah umat-umat yang menentang rasul-rasul; kisah pengalaman Nabi Muhammad s.a.w. dan para nabi pada umumnya; cerita Nabi Ibrahim a.s. membimbing kaumnya kepada tauhid.

4. Dan lain-lain: Sikap keras kepala kaum musyrikin, cara seorang nabi memimpin umatnya; bidang-bidang kerasulan dan tugas rasul-rasul; tantangan kaum musyrikin untuk melemahkan rasul; kepercayaan orang-orang musyrik terhadap jin, syaitan dan malaikat; beberapa prinsip keagamaan dan kemasyarakatan; nilai hidup duniawi.

3 comments:

alien said...

GOOD

Jalalyna A. said...

oooo... baru taukkk...

izman said...

oo... itulah pasal ko suka 619. baguslah sebab ia diambil dari Al Quran.

kawan aku suka 786, ia lambang india muslim.