Friday, January 6, 2012

Aduh sakit yer Karpal



Salam dan selamat sejahtera semua,

Ok, terus ke pertanyaan saya kepada anda semua, pernahkah anda merasa kesakitan di pergelangan tangan semasa menaip di komputer?

Jika anda mengalaminya kemungkinan anda mengalami Carpal Tunnel Syndrome. Penyakit ini pernah saya alami pada tahun 2001 dan amat tidak menyenangkan saya.

Penyakit ini membuatkan tangan anda bermula dari tapak tangan ke pergelangan berasa kebas dan sakit tapi tidak kekal lama. Ketika anda menaip anda dapat merasakannya juga namun selepas lagi terasa selepas anda habis menaip. Kesakitannya membuatkan anda terasa macam nak cabut jer tangan dan operate sendiri.
Untuk meredakannya, anda pasti kena jumpa doktor yang mahir tentang kecederaan otot dan tisu macam klinik fisio. Kemudian akan kena selalu jaga pemakanan dan penggunaan tangan dengan memastikan anda tak over used. Ubat mesti dimakan sehingga habis dan melakukan rawatan sendiri seperti ice treatment atau sapu oflen gel.

4 comments:

AmirFX said...

Karpal tunnel.. Bahaya gak penyakit nie.. Boleh hilang deria tangan...

Shitsurei Shimashita said...

amirfx~
betul tu bro, mmg letih dibuatnya sakit ni. tak selesa, sebab tu skrg berhanti2 skit. takanak datang balik.

jedi said...

penyakit ni mmg bahaya skit..tu sebab jgn menaip lelama...aku kenal sakit ni masa kat NIOSH duluu..

IBU PUSPITA said...


Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI