Tuesday, September 1, 2009

Mari Belajar Kimia

Hari ni minyak naik..RON 92 ke RON 95. " Encik, RON tu apa? Ronaldo ker atau RONNIE LIU..?" RON ialah RESEARCH OCTANE NUMBER. Yang belajar kimia tentu ingat ttg octane termasuklah yg belajar SAINS PANDUAN macam saya.

"Octane number or octane rating refers to the gasoline ability to withstand auto ignition (knocking) inside the engine. Higher octane number refers to higher ability of the oil to fight auto ignition. In other words, it means that RON95 is harder to ignite compared to RON92."

Dan bukan semua kereta sesuai utk gunakan nilai 'octane' yg tinggi kerana ia bergantung kepada jenis kereta. Sebagai contoh Shell V-Power Blue yg memang cun tapi kejap jer abis. 'Octane' diperlukan untuk mengelakkan 'hentakan' atau 'knocking' semasa enjin mula hendak dihidupkan (spark plug ignite the fuel). 'Knocking' tidak diperlukan kerana ia mengurangkan keupayaan enjin dgn lancar. Malah semua kereta moden telah dilengkapi dgn 'sensor' utk mengawal dan melaraskan kepenggunaan "octane" bagi menghalang berlakunya 'knocking'.

Namun, masih ada kereta-kereta di Malaysia memerlukan RON yg rendah kerana ia sudah tertera dalam manual kereta anda. Ini juga tidak bermakna RON yg tinggi memberi kesan yg hebat kepada kereta anda malah anda mungkin memerlukan perbelanjaan yg lebih untuk minyak dan penyelenggaraan kereta anda.

p/s: Diterjemahkan dari artikel THE NEW POLITICKLER

8 comments:

Unknown said...

Salam.

Macam mana dengan orang yang tidak tahu keperluan kereta mereka? Minyak jenis apa yang nak dipilih? Dan rasanya bukan semua makanik kereta tahu tentang ini.

Unknown said...

salam
tima kasih..
info yang bagus...

Shitsurei Shimashita said...

salam uncle~
di sini letaknya tanggungjawab kita sebagai pengguna dan NGO pengguna yg lain. Minyak pada dasarnya sama saja namun prosesnya menghasilkn bhn yg berbeza. Jika rajin mengkaji maka kita akan mendapat manafaatnya. Tentang mekanik & bengkel ini, sistem kapitalis jawapannya.

~O~
salam bro, sama2 kembali.

Sharif John said...

Info yang berguna... thanks bro

Anonymous said...

makaseh ya cikgu naga..hihih

bungacahaya said...

Aku tetap tak paham...sebab

1. Aku bukan budak chemistry
2. Aku tak bwk keta ponnn...laki aku yg bawak

Anyway, aku rasa laki aku pun tak tau mende2 nih.

Tocey & PEACE

balqissy said...

aah. mcm mana nk tau kete kita kena pakai ron tinggi ke rendah, ye?

Shitsurei Shimashita said...

john iverson~
makasih bro. Ada ilmu kita cuba ajar lah mana yg mampu.

caynie d~
sama2 anak murid..hehehe
album pa cita?

bungacahaya~
tulah kan...skrg kita kena amik tahu. Try n error n fix it back.

balqissy~
kita boleh tahu dlm buku manual keta kita. N kita leh rasa perbezaannya melalui kuasa dan perbelanjaan minyak keta kita.