Thursday, January 5, 2012

Toksah belajar sastera


Dulu orang cakap nak jadi lawyer kena power sastera, pastu nak jadi doktor kena terer pure science dan macam-macam kena master lah. Tapi sekarang rasanya tak betul sangat teori tu sangat walau masih ada course yang perlu subjek tertentu untuk ambil course tertentu.

Tapi yang tak boleh blah bila ada yang kata kalo belajar sastera takleh maju, budak sastera paling ramai flop, budak sastera paling malas dan sebagainya. Ini bukan aku yang kata tapi adalah segelintir manusia yang spesis apa ntah. Mengata orang aliran sastera ni result SPM cukup makan je, masuk U atas dasar kesian dan macam-macam lagi tohmahan ye. Aku pun dulu aliran sastera-sains sosial tapi kat U dapat pure science, takda plak aku flop or jd bengong pun. Mungkin orang yang mengata ni jeles tahap cipan terbang kot kat org sastera yang berjaya.

Pastu, ada yg kata orang yg ada kelayakan Sijil Kemahiran, MLVK, Komuniti dan sewaktu dengannya kira level SPM jer. Pergh, lagi lah tak leh blah coz mereka ni berada dalam kelas tersendiri tau. Bukan semua leh hadap mesin-mesin, jentera even CPU lebih-lebih lagi kalo kena main dengan minyak. Sebab tulah negara kita asyik bergantung dengan tenaga kerja asing sebab asyik pandang orang yg ada kemahiran teknikal ni flop jg.

Jadi kepada pencacai yang cakap gitu, mungkin satu hari korang akan dapat anak ker apa ker yg ikut aliran ni. Mungkin masa tu korang akan telan air &@$#$% balik.


3 comments:

alien said...

aku pun bdk sastera..
terasa a camni

AmirFX said...

Haha.. Dierang belum terkena batang hidung lagi... Dah kena nanti baru sedar..

Shitsurei Shimashita said...

alien~
tulah pasal, selamber je sound gitu.

amirfx~
hahaha..siap berdarah hidung x benti2 7 hari 7 malam